"Roger dansar" - 1960

Filmkameran var alltid med när Harry och Anny Lundkvist kom på besök. Harry filmade det mesta runt omkring. Så även en filmsnutt med mig, i vårt kök omkring 1960. Köksskåpen/dörrarna var blåmålade, och det har berättas att min pappas bror Artur var den som var mannen bakom målandet. Under arbetsbänken fanns ett litet utrymme, det var där jag garagerade min trehjuling. Harry har i filmen lagt ut en rubrik "Roger dansar", det är en sanning med modifikation. Jag vill nog hellre benämna detta som ett "skuttande" över köksgolvet. Men jag har hört berättas om att jag var mycket alert både vad gällde att hålla takten, och att även dansa vid behov. Detta med dans är inget som gäller idag. Jag blev aldrig någon bra dansör, p g a att jag för jämnan satt bakom trummorna och såg på när andra dansade omkring. Men ifråga om rytm så har det alltid legat mig väldigt nära. Det blev med andra ord en del av mig. Trummar gör jag än i denna dag, så fort jag hör en bra och svängig låt på radio heller TV:n.
 
Min morfar tyckte det var väldigt roligt när jag brukade dansa. Han skrattade och klappade takten med sina händer. Skulle jag dansa idag, är det nog många som också skulle tycka det vore roligt - fast på ett helt annat sätt. Men sååååååå kul skall vi icke ha.
 
 
Hemma i vårt kök i Hortlax 1960. Under arbetsbänken syns min
kära trehjuling. Med den anordnade jag cykelrace i köket, vilket
medförde stora fula repor på vår kökssoffa.
 
Dansen var mest att likna vid ett skuttande. Men visst brukade jag
förgylla världen med dans, och då helst med inneflugan twist.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0