"Wallboarden väntar..." /1976

Det är en kväll i december 1976. Min pappa skall om en stund bege sig i sin bil till sitt jobb på Wallboarden i Piteå. Han börjar halv tio och kommer hem nångång runt klockan sex på morgonen. Väskan med mat och smörgåsar står på arbetsbänken i köket och väntar. Pappa började redan 1950/51 på Lövholmens såg i stan, och fick efter nåt år anställning på Wallboarden där man framställer masonit. Där jobbade han troget utan knot fram till sin förtidspension 1981. Jag har inget minne i att han var hemma från jobbet, utom den gången våren 1971, då han blev totalt däckad av en inflammation, som höll på att få förödande konsekvenser. Men han repade sig så småningom, och fortsatte idogt sina turer, som bl a omfattade 12-timmarsskift på fabriken.
 
Sommartid så cyklade han, för att under vinterhalvåret använda sin bil, som året 1976 var en röd Datsun av årsmodell 1973. Den här aktuella kvällen så använde jag min nyinköpta filmkamera. Och det är från den filmen som dessa bilder är hämtade. /Roger.
 
Jobbet väntar, om en stund skall min farsa ta sin Datsun för
att åka in i riktning mot Piteå, och sin arbetsplats.
 
Vid diskbänken har min mamma avslutat disken. Till vänster på
arbetsbänken ses min fars blå väska, med nödvändigt innehåll,
för den kommande nattens arbete.
 
Innan han åker kastar han en hastig blick på TV:n i vardagsrummet...
 
...och frågar sig kanske undrande vad som är på gång...
 
...min far såg på TV väldigt sällan. Rapport och Aktuellt var de
två program som han brukade titta på, så även nåt debattprogram...
 
HÄR SKULLE DET KOMMIT YTTERLIGARE EN BILD, MEN DATORN
VILL INTE ALLS SAMARBETA. HAN PÅSTÅR ATT HAN VILL HA
JULLEDIGT.    
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0