En röd klisterlapp som väcker minnen...

Den ser inte mycket ut för världen - den där röda klisterlappen fastsatt bakom ett EP-omslag, en gång inköpt på BELIVA vars adress var hur välkänt som helst, bland alla musikintresserade Pitebor. Storgatan 52 Piteå, med telefon: 130 75. Ägaren Bo Lindvall grundade sin affär året 1957, och som med åren blev en av de mest välbesökta bland affärer. Här kunde man slinka in, för att under trivsamma stunder lyssna på den senaste Tio i topp- Kvällstoppen- eller Svensktoppslåten. Vid spisar-disken tog man hörlurarna medan biträdet därbakom satte på vinylen på skivspelaren. Det var i denna smått magiska affär, som jag 1978 köpte min första videobandspelare. Här köptes även rull- och kassettbandspelare, TV- och radioapparater samt många andra välbehövligheter som fick livet att springa iväg lite fortare. I dag lyser BELIVA med sin frånvaro, detta sedan många år tillbaka. Men varje gång jag har vägarna förbi, kan jag inte låta bli att njuta av dessa fantastiska minnen, samtidigt som jag gärna skulle vilja slinka in, och gå de tre trappstegen ner in i butiken. Den blå mosaiken på ytterväggen med skylten: 52 på väggen, gör ju inte saken sämre, för en kulturjägare som undertecknad. Härmed K-märker jag denna plats för evig tid!
 
Roger Lindqvist, K-jägare.
 
 
 
Den mosaikprydda väggen, med nr. 52 finns kvar än i dag.
 
Belivas entré! I dag finns en annan butik i det en gång så magiska krypinnet.
------------------------------------------------------------------------------------
Foto: Roger Lindqvist.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0