Sista turen med Pitsundsfärjan / 1984

Det är kört för färjan!
SVEN-ERIK BOMMAR IGEN...
 
Snart får Sven-Erik Berg bomma igen färgläget i Pitsund för evigt. Vid månadsskiftet
invigs Pitsundsbron (i bakgrunden) och konkurrerar ut en flera hundra år lång
färjepok över sundet.
 
Snart är det kört för Sven-Erik Berg. Då får han hoppa av sin gamla färja. Pitsundsbron tar över.
    - Jag har jobbat som färjförare i 25 år. Nog känns det lite bittert att allt är slut vid månadsskiftet, säger Berg.
 
Första färjförare Sven-Erik Berg, 50 år, är både född, uppvuxen och bofast i Pitsund. Sina första minnen av färjtrafiken har han redan från femårsåldern.
    - Vi höll alltid till och lekte nere vid färjan. Olovandes naturligtvis. Men det var ju den i särklass bästa lekplatsen.
 
Leken allvar
Så småningom blev leken allvar, Sven-Erik kom att förtjäna sitt levebröd på färjan. Som utbildad skeppare tog han vid för 25 år sedan.
    - Det har blivit en och annan tur. Och jag har bara glada minnen. Man har träffat många människor genom åren, men jag har aldrig stött på någon som varit otrevlig, berättar han.
 
Epok i graven
I och med Pitsundsbrons invigning 31 oktober går färjtrafikens epok i graven. En trafik som pågått sedan 1700-talet. Sven-Erik Berg har tillsammans med sina fyra arbetskamrater erbjudits förflyttning till vägverkets förvaltning i Öjebyn. Tre av dem har accepterat detta. En färjförare går i pension och Sven-Erik, han har andra planer.
 
Efter 25 år i färjans kur kommer Sven-Erik Berg inte bara trappa ner, utan helt
trappa av sin verksamhet för vägverket. I alla fall under ett år, som han sökt tjänstledighet
för att pyssla med entreprenad-verksamhet.
 
Olyckstillbud
Jobbet vid färjan lämnar alltså Berg med bara trevliga minnen - sånär som på ett. Det var ett olyckstillbud för omkring 15 år sedan.
    - Det är den enda olyckan som någonsin inträffat vid färjan. Och det till råga på allt min fru som var inblandad. En lastbil körde av färjan, som gungade till och lösgjorde sig från fästena på land.
    - Bakom kom min fru i bil med tre passagerare. De körde rakt ner i vattnet och satt fastklämda med vatten upp till halsen. Otäckt, men lyckligtvis blev ingen skadad.
 
Jul på färjan
    - Här inne har man upplevt många julaftnar, midsomrar, påskhelger, säger Sven-Erik när han står och manövrerar färjan inne i förarhytten. En period jobbade han på julaftonens eftermiddag sju år i rad.
    - Då tog jag hela familjen med mig (fru och fyra barn) och firade runt granen inne i vaktstugan. Där firade vi sju julaftnar med dukat bord och paketutdelning. Julafton har i regel inte varit någon stor dag för färjtrafiken, tur det.
 
Numera kontrolleras bilköer till färjläget via TV-monitorer i färjförarens vaktstuga.
Apparaturen ska sedermera nyttjas vid Pitsundsbron när klaffarna ska fällas upp.
 
TV-bevakning
Inne i vaktstugan finns idag två TV-monitorer som är kopplade till fjärrstyrda kameror. Med dessa som hjälp kan färjförarna hålla utkik över eventuella köbildningar, utan att behöva kliva ut ur stugan. Apparaturen kommer senare att bli ett hjäpmedel för kontrollen av bil- och båttrafiken när klaffarna på Pitsundsbron ska fällas upp.
 
Vemodigt
Vad som ska hända med de båda färjorna vid Pitsundet är inte beslutat. Förmodligen ankras de upp i sundet under vintern.
    - Det känns lite vemodigt att allt snart är över. Tråkigt att mista sitt jobb. Men samtidigt måste man se positivt på utvecklingen, säger Sven-Erik Berg och kikar ut mot Pitsundsbron, som vid månadsskiftet har konkurrerat ut hans forna lekplats och snart gamla arbetsplats.
 
--------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Lördagen den 20 oktober 1984.
 
FAKTA.......................................................................
 
Sven-Erik Berg, är f d dansmusiker med ett förflutet i Alf Johnnys orkester.
Han är även far till Kenneth, en gammal skolkamrat till mig.
 
Roger...............................................................
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0