Yngve Forssélls i TV-programmet "Öppet Hus" / 1970

EFTER "ÖPPET HUS"-SUCCÉN:
TACK CLABBE!
 
Skellefteå-bandet Yngve Forssélls, var en av många gäster i TV-programmet
"Öppet hus" som sändes i TV 2 på lördagskvällarna.
 
    - Tack ska´ru ha, Clabbe! Det har varit kul att se dej i TV-rutan på lördagskvällarna i "Öppet hus".
Hela Sveriges Clabbe - Claes af Geijerstam har gjort ett fint jobb i ett TV-program som varit lika populärt som Hylands hörna. Massor av fina gästartister, uppsluppet, högt tempo har varit kännetecken för "Öppet hus" som sänts i 13 program. Stor succé, klang och jubel. TV 2 grunnar på att fortsätta "Öppet hus" senare i höst.
 
Vem anser du har varit den roligaste gästen att ha med i "Öppet hus?"
    - Bengt Sändh. Den där allvarlige trubaduren, som man höll på att skratta ihjäl sig år. Orsaken var väl den, at han gjorde en hel del under repetitionerna. Sedan kom han med ett helt nytt program under inspelningen.
Hur många timmar i veckan har du ägnat åt radio-TV den senaste tiden?
    - 15 för "Opopoppa" och 18 för "Öppet hus". Och varje veckohelg har jag turnérat. Jag har faktiskt bara själv sett två av de 12 program som sänts. Men i lördags fick jag tillfälle att följa hela finalen.
Och vad har framgången berott på?
    - Fria tyglar och en skön atmosfär. Mycket musik, lite snack och därmed bra tempo.
Blir det någonsin några fler skivor med Ola & Janglers?
    - Jajjamänsann. Vi spelade nyligen in en singel, "96 tears", en amerikansk låt. Denna vecka har jag f ö ägnat åt att skriva musiken till Jörn Donners nya film "Anna". Så nog har man att göra alltid.
 
Om du skulle få välja önskeartisterna i ett "Öppet hus", vilka skulle det bli?
    - Stevie Wonder, paret Truxa och ... ja, det får räcka.
Vad ska du göra efter "Öppet hus?"
    - Snabbt skriva ihop en egen LP. Det ska bli en anspråkslös och lekfull skiva.
Vad gör du på fritiden?
    - Hållerigång. Dansar gärna på diskoteken här i Stockholm.
Vad gör du av alla slantar du tjänar...?
    - Sparar till vintersemestern. En vecka i Åre och en i Österrike ser jag fram emot. Jag är nämligen helsåld på slalomåkning.
 
Hur fick du smeknamnet Clabbe?
    - När jag var 12 år var jag med i Sveriges Radios gosskör. En av killarna i kören kallade mej plötsligt för Clabbe och så blev det så. Den killen var Ola Håkansson!!
Sa Clabbe, d v s Claes af Geijerstam, 24 år. Till yrket "musikarbetare". Ogift. Oförlovad. Utan stadigt sällskap. Men med en härlig trerummare i Bromma, som fast punkt mellan håll-i-gång-varven.
 
---------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Lördagen den 3 oktober 1970.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0