Erik och Essys hus

Min pappas bror Erik (1912-1986) och hans hustru Essy (1917-1996) bodde i grannskapet. Erik och Essy gifte sig 1937, och fick så småningom tre barn: Gösta, Tage och Rigmor. De var mina kusiner, och jag och mina föräldrar var ofta dit på besök. När mina föräldrar var nygifta, 1948, så hyrde man in sig i Erik och Essys lilla sommarstuga som fanns på deras tomt. Jag har t.o.m. hört berättas, att mammas och pappas bröllopsmiddag, intogs i Erik och Essys hus. Med alla släktingar, både på mors sida, som på fars sida närvarande. Jag hörde även berättas, att min farfar och morfar - jag tror det var vid detta tillfälle - tillsammans gick därifrån, och hem till farfar Amandus hus, för att där smaka på lite "beska droppar". Faster Essy hade jämt ett stort fat med fikabröd, när vi kom. Hon var snäll och givmild. Farbror Erik detsamma. Jag trivdes så bra, att jag en gång besämde mig att köpa deras hus. När jag blev stor, alltså. Men om detta blev inget. Jag väckte frågan en gång med Essy, som skrattade gott åt mina funderingar. Hon berättade detta vidare till Erik som också log åt tanken. Deras tomt var grön och lummig. Den var tryggt inbäddad i både blommor och blad. Det var roligt att komma dit. Efter den väg som Erik och Essy bodde, fanns en liten rödmålad bagastuga. Där kunde man ofta se Essy klädd i vita kläder, hilka på huvudet och ett förkläde, stå och knåda deg mitt i sommarvärmen. Ibland hade hon min faster Emmy med på storbaket. Essy hade dörren öppen till bagarstugan, därför åkte jag cykel fram och tillbaka för att hon eventuellt skulle se mig. Det gjorde hon. Hon kom ut på bron, vinkade in mig i stugvärmen. Sa att jag skulle få ett nygräddat mjukbröd, eventuellt två, att ta hem till min mamma. När hon gjort klart brödet, och lagt det i en plastpåse, var det raka vägen hem. Då vankades det potatis och saltströmming. Inte undra på, att jag har fina minnen.
 
Erik och Essy Lindkvists hus. Det röda avlånga huset i mitten, hade en
lummig natur runt omkring. T.h. längst upp i bild, bodde grannen Viktor Nilsson (1918-1993).
Längre ner, fanns den fastighet som familjen Valfrid Nilsson bodde i, med hustru Kerstin
och sina fem barn.
 
Erik Lindkvist föddes 1912 och var den andre i en syskonskara på tio barn.
Här ses han sittande vid den sommarstuga som fanns på tomten i Övremarken.
På bilden ses Erik med barnbarnet Åsa.
 
Fr v Rigmor, Gösta och Tage Lindkvist.
 
Jag, Roger, fotograferad på Essy och Eriks trappa av kusinen Gösta 1960.
 
---------------------------------------------------------
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken käck liten kille,som sitter o klurar på trappan. Fint kort/ mvh Åsa

2013-01-17 @ 16:57:35
Postat av: Roger

Sommaren 1960, jag var inte ens tre fyllda, skulle fylla i september. Livet hade just börjat. Det fanns en trygghet runt omkring. Mamma, pappa, syster, mormor, morfar, farmor, farfar släkt kusiner allt...
/Roger

2013-01-17 @ 18:15:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0