Högertrafikomläggningen 1967

Bilden visar den våldsamma trafiken efter Sundsgatan i Piteå söndagseftermiddagen
den 3 september.
 
Den första allvarliga trafikolyckan i Sverige efter trafikomläggningen inträffade sent på söndagskvällen då två bilar med sammanlagt sex personer frontalkrockade på E 4 i Rosvik. De åkande ådrog sig benbrott, ansiktsskador och bröstfrakturer. Den ena bilen hade kommit över på vänster sida och kolliderade där med en mötande bil. Tre ambulanser med läkare förde de skadade till Piteå lasarett.
 
I Norrbotten gick övergången bra, om man bortser från den svåra olyckan på E 4 i Rosvik. Laglydigheten var även stor. Detta gäller inte minst Piteå där trafikanterna skötte sig storartat dock med mycken hjälp av polisen som gjorde en storatrad insats.  I staden antecknades bara tre syndare. En av dem hade gett sig ut i trafiken under stopptiden på natten medan två alltför grovt bröt mot stopplikten i Lomtjärnskorsningen.
 
Omläggningen i övriga delar av landet fick ett betydligt lugnare förlopp än någon hade kunnat vänta. Visserligen inträffade ett 60-tal nämnvärda trafikolyckor runt om i landet men detta är en låg siffra för en söndag. Vid olyckorna skadades sammanlagt 11 personer därav två svårare. Rattfylleri var orsak till åtminstone en av olyckorna. Vid en presskonferens på söndagskvällen kommenterade kommunikationsminister Palme olyckorna vilka han inte ansåg ge anledning till oro. Övergången har tekniskt och oranisationsmässigt varit mycket tillfredsställande ansåg hr Palme.
-------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Måndagen den 4 september 1967.
 
Den aktuella söndagen åkte min far, jag och min morfar i vår blå VW iväg in mot staden Piteå. Där körde min far gata upp och gata ner, för att pröva högertrafiken i praktiken. När vi åkte upp efter Uddmansgatan, och skulle svänga vänster i riktning ner mot Sundsgatan, stannade en polisman av min far. Han vevade ner rutan, polismannen gjorde då en flott honnör, och påtalade en önskan om att min pappa skulle ta ut svängen i kurvan mer än vad han gjorde. Ett minne som fortfarande finns kvar i ett av hjärnans rum för onödigt vetande. /Roger
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0