Volkswagen -58

 
KARAKTÄR: Hållbart och ekonomiskt fordon med särpräglade egenskaper. 58:an har fått avsevärt förbättrad sikt och värme.
 
Det kan inte undgås att vi ibland undrat hur det skulle sett ut om Volkswagenwerk hade byggt en bil med motor och bränsletank i rätta ändar så att säga. Skulle det trots allt blivit samma succé som den nuvarande vagnen blivit? Vi tror att framgången orsakats bl. a. av det speciella utseendet och det speciella egenskaperna.
 
Manövermässigt är bilen bland det mest lättkörda och roliga vi prövat. Att lära sig köra bil på Volkswagen måste vara enkelt beroende på sikt, rattlutning, lättskött växellåda och koppling. 58-årsmodell av denna europeiska bestseller har fått en hel del trivsamma och praktiska förbättringar. Vindrutans överkant har höjts och ger bättre sikt framåt och snett åt sidorna för långa personer. Bakrutan har ökat avsevärt. Sikten bakåt har ändrats från farligt dålig till fullt godtagbar. Värmen har man lyckats förbättra avsevärt vilket utan tvekan är välkommet.
 
Några barnsjukdomar behöver man inte räkna med hos denna bil som i princip ej ändrats på 20 år. Karosspassningar och yttre och inre finish är av toppklass och överträffar de flesta andra vagnar oavsett prisläge. Karossens stabilitet är tillräckligt för att hålla skrammel och oljud borta även om vagnen användes i många år.
 
Man sitter bekvämt i separata framstolarna. Utrymmet i sidled är tillräckligt, men inte frikostigt. Bredden i baksätet räcker för tre vuxna under kortare färder. I längdled är mindre utrymme. Det är ganska trångt mellan baksätet och framstolarna. Karossens täthet är god och ljudisoleringen är bättre än tidigare. Motorn hörs tydligt, men ej alltför störande. Gaspedalrullen har bytts ut mot en konventionell platta. Välkommet.
 
Motorn är alltför välkänd för att beskrivas. Vi nöjer oss med att konstatera at bränsleförbrukningen är låg och att gången är vibrationsfri samt att kolvhastigheten är lika låg som T-fordens vilket säger en del om slitstyrkan. Växellådan är en fullträff. Växelspaken är lättskött och synkronoseringen är så bra att man kan växla utan att använda kopplingen. Styrningen är lagom direkt och ganska exakt. Bilen är utan tvekan överstyrd särskilt med full last. Den är i övrigt stabil i både längd och tvärriktning. Vid sidvind måste vagnen passas i ratten.
 
Fartresurserna är hyggliga men inte överdådiga. I det övre fartregistret måste man kalkylera med betryggande säkerhetsmarginal vid omkörningar. Bromsarna får det bästa betyg. Pedaltrycket är högt men bromsarna tar jämt och väl på alla hjul. Bandarean har ökat med 100 cm2 vilket betyder ökad säkerhet. Man kan förstå att bilens trevliga egenskaper charmat VW-entusiasterna även om det finns andra vagnar som i många avseenden kan konkurrera med och vida överträffa vissa av vagnens egenskaper. Bilens pris, kvalitet och goda serviceorganisation är dess största plus.
-------------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Den 5 mars 1958
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0