Transportcentralen, Öjeby sjukhem

Då och nu, tycker jag är en facinerande tanke och känsla. Med då och nu berättar man hur det en gång såg ut, för att i nästa ordalag visa hur "dået har blivit nuet". Öjeby sjukhem var en gång ett arbetsplats, som sysselsatte mängder av människor. Däribland undertecknad. Där fanns jag mellan 1991-2002. Ju större distans jag fått till jobbet, ju större tacksamhet har jag till alla de fina arbetskamrater som passerade förbi. De inte bara passerade förbi i förbifarten, de stannande alla kvar i mitt medvetande. De gjorde alla sina speciella avtryck. Och jag tycker nog att jag hade den stora turen att få vara en ibland dem alla. Några har gått bort, medan de allra flesta fortfarande finns kvar i livet.
 
I går åkte jag ut till sjukhemmet med kameran runt halsen. Barnbarnet Max och farmor Elisabeth åkte också med. Jag och Max gick en runda, för att titta lite närmare på den byggnad, där landstingets Transportcentral en gång fanns. Max frågade sin farfar om många saker, jag vet inte om jag kunde besvara dem alla. Men jag gjorde i alla fall ett gott försök. Max var inte ens född när jag gick hem ifrån jobbet, en sen augustidag 2002. Jag återvände många gånger, men endast för att hälsa på mina jobbarkompisar. Det var inte förrän vid midsommartid 2008 som jag slutade för gott. Då hade jag varit anställd, men bara på pappret de sista åren. Det var då jag tog adjö av Norrbottens läns landsting, som varit min arbetsgivare från och med starten, den 16 augusti 1976.
 
Transportcentralen 2009:
 
I den här byggnaden inrymdes kontor och garage.
 
Transporten kom till medan jag jobbade ute på
Furunäsets sjukhus, den 12 september 1983.
Sommaren -91 gick flyttlasset till Öjebyn.
 
Garageportarna, där även en baklastare fick plats.
 
Varje morgon hämtades bussarna ut från garaget.
Jag för min del, hade en Volkswagen Caddy Combi
årsmodell 1996.
 
Transportcentralens f d lokaler, 2013:
 
I dag har byggnaden fått sig en rejäl ansiktslyftning. Transporten - det som finns kvar -
har flyttat till Piteå Älvdals Sjukhus.
 
Både utsida som innandöme har gjorts om.
 
Fordonen är borta, även garageportarna har försvunnit.
 
 
 
Det enda som återstår i orubbat skick, är detta utrymme. Här fanns förrådssaker,
samt en trappa som ledde upp till vinden.
 
Dieselpumpen finns också kvar, men tjänar idag mest till att påminna de
eventuella beökarna, om hur "dået" en gång såg ut.
 
Innan jag åkte vidare, tog jag den här bilden. Den första tiden på sjukhemmet,
hade vi våra tre VW-bussar parkerade här. Fastigheten i övrigt var inredd som
ett patientbostad. I dag fungerar byggnaden som vandrarhem.
-------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0