Kyrkogårdsvandring...

Medan regnet vräker ner utanför vårt fönster, sätter jag mig vid min farfars skrivbord, och den dator som där står uppställd. Hungern är stillad, detta genom två rejäla pitepaltar på min tallrik, som hustrun åstadkommit i dag. I paltgrytan simmade även några andra exemplar, av "Paltus Piteus". Det latinska ordet för pitepalt som jag själv uppfunnit. Kunde Linné så kan väl också jag.  I dag har pysslandet mest bestått i att rensa bort allt det ogräs, som naturen behagat skänka oss dödliga. Detta hemma hos sonen Daniel. Mitt i ogräsbekämpningen, bjöd Selma på en smått yster dans, när hon lekte med en infångad råtta. Min mamma lärde mig att man skall icke leka med maten, något som vi måste lära Selma vad det lider. Hennes sambo, katten Pelle, låg mest och njöt i det gröna gräset hemma på gårdsplanen. Norah kom också på besök med sin cykel och nya fina hjälm.
 
På ICA-butiken mötte vi Gerd, som skulle göra ett besök på kyrkogården med ett par nyinköpta blomster. Jag lovade hänga på. När vi satt blommorna i jorden, gick vi en rundvandring på "körrgår´n". Ett tecken på att man åldrats, är när man börjat nicka igenkännande åt de namn som finns på gravstenarna. Naturligtvis besökte vi de gravvårdar där våra släktingar vilar. Dock inte alla - men nästan.
 
Norah har bokat in en övernattning hos oss. Detta från och med klockan 17:15 t.o.m. klockan cirka 11:30-12:00 i morgon. Hotellövernattningen är gratis.
 
Medan de ståtliga hortlaxfurorna blickade ner...
 
... sattes fräscha sommarblommor på pappas grav.
 
Elma o Sven, pappas brorsa och hans fru.
 
Min farmors bror och hans hustru...
 
Min mormor Bedas syster och hennes make och dotter.
 
Mina morföräldrar, Sanfrid och hans Beda Karolina.
 
Min mormors bror (Karl) hans hustru och son.
 
Min morfars styvfar...
 
Min morfars mor.
 
T.v. min farfars syster gift med t.h. min farmors bror.
 
Fars grav.
 
Så till sist: "Paltus Piteus".
 
----------------------------------------------------
Foto: Rogerus Lindqvistus (Roger Lindqvist).
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0