Swensbylijda

I dag, hotfulla regnmoln som drog bort ju närmare vi närmade oss målet: SWENSBYLIJDA i Svensbyn.
Med på färden - förutom upptäcksresande Roger L. och hans charmanta hustru Bettan - var även Andreas, Jennie, Norah och Malte. Inte mycket folk, men oerhört lagomt ändå. Grisar, kossor och kannibaler... förlåt, skall vara kaniner, hälsade oss välkomna på en rundtur. Efter kreatursbesöket, så blev det kaffe i det gröna. Ju mera kaffe vi drack, desto blåare blev himlen. Om detta har något samband, kaffe-blå himmel, låter jag vara osagt. Men ni kan ju själva testa detta, vid nästa regnoväder. Drick kaffe!
 
En man och hans fruar. Tuppen Agaton på söndagsprommis med
Hulda och Hilda. Agatons röst hördes vida omkring: - Hörrni flickor, nu
får ni för sjuttsingen bestämma er, åt vicket håll vi ska gå. Så här får
ni inte hålla på...
 
En interiörbild av den smedja som finns på området...
 
Malte och pappa, kollar på kalvarna som finns i sommarhagen.
 
Norah hälsar på en av kossorna.
 
Vad är väl Tom Cruise och Brad Pitt, jämfört med MALTE LINDQVIST?
 
Mor och dotter: Jennie och Norah.
 
Den Sandelinska kvarnen vid Swensbylijda...
 
Kvarnen i en annan vinkel.
 
Vi gjorde även en titt inne i kvarnen, jag, Ante och Norah.
 
Utanför satt Elisabeth, Malte och Jennie...
 
Jag kunde inte låta bli att gilla detta rum, som genast föll mig i smaken.
Med sitt utsökta möblemang, av soffa, pelarbord, lampor och framförallt:
Radiogrammofonen, som i mina ögon verkade nylevererad från radioaffären.
Men så var icke fallet. Om jag minns rätt, så var tillverkningsåret 1956.
 
En stor eloge till den eller de som så smakfullt inrett detta härliga rum.
Precis i min smak. Och ett tack till Britt Fäldt för den intressanta informationen.
---------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.    
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0