Adil Hedström, en busstrafikens pionjär
Adil Hedström, 64 år, Hortlax, en pionjär inom busstrafiken i bygden.
- Visst har det varit slitsamt, men roligt. Efter 34 år är det nu dags
att lägga av.
- Vad tusan skulle man annars ha gjort?
Han sitter i en fåtölj i vardagsrummet och grunnar medan han sakta suger på en av sina kära pipor.
- Nej, vad skulle man annars ha gjort.
- Man har det liksom i blodet.
Han, det är Adil Hedström, Hortlax, 64 år - en av pionjärarna i den reguljära busstrafiken i piteorten. 1928 köpte han busslinjen Högsböle-Piteå av Stenström/Svärdsudd, som ville bli av med den, därför att det var en föga lukrativ affär. 5.000 kr för linjen och en 40 hästkrafters Chevrolet som tog 18 passagerare.
- Visst var det ett vågspel, summerar Hedström - och slitsamt har det varit. Men mest roligt förstås.
På måndag körde han dock bussen för sista gången ur garaget i Hortlax.
- Nu får en annan ta vid. Det får räcka med 34 år. Fast egentligen sutade jag att köra själv tidigare. Sedan sex år tillbaka har jag bara sporadiskt suttit vid bussratten.
Det har hänt en hel del på trafikens område uner de 34 åren. Från att med chevan ha skumpat fram i 20 knutar på kärrvägar, som vintertid var hästplogade, är det i dag lite andra förutsättningar för både chaufför och passagerare.
INGEN DRUNKNADE
- Ibland förstod man inte hur folk orkade. Men människorna hade tålamod. Det var inte lika bråttom förr. Vad som betytt mest för bussägare Hedström är dock inte den asfalterade vägen, motorplogarna eller de fina bussarna. Nej, det är Bergsviksbron, byggd i 30-talets mitt.
- Ofta var det rena Hitchcock-thrillern över älven i förfallstider vår och höst. Men ingen passagerare drunknade och ingen buss åkte genom isen.
Anno datzumal var det alltså med hjälp av färja (sommartid) och pontonbro (vintertid) som Hedström skulle frakta gods och passagerare de fem turerna till och från stan.
- Ja, det gick väl an. Fast det var nog onekligen lite besvärligt att hålla tiderna. Ibland var det så många hästskjutar och bilar som skulle över att man fick vänta på nästa tur. Fast jag ställde ju turerna så att jag skulle vara först vid färjan, som gick varje kvart. Pontonbron var egentligen inte alls tänkt för biltrafik utan för hästskjutsar och den var så smal så att bussarna knappt rymdes.
- Passagerarna fick allt vackert kliva ur och gå över till andra stranden. Men under förfallstider måste Hedström ha två bussar - en på vardera sidan av älven. Sedan fick passagerare och "kusk" till fots förflytta sig från ena bussen till den andra.
- Bussarna som fick stå ute i kylan, hann aldrig bli varma - så det var att åka i kylskåp hela tiden.
1928 köpte Adil Hedström busslinjen Högsböle-Piteå för en summa av 5.000 kr.
Bussen av märket Chevrolet på 40 hästkrafter, tog 18 passagerare.
MAGRA ÅR I BÖRJAN
Det var magra år i början för Hedström. Folk hade inte råd att slänga ut en krona som en resa tur och retur Högsböle-Piteå kostade. Och i början var det också en annan faktor som spelade in. Hedström bodde nämligen i början på Klubbgärdet och skattade alltså i Piteå stad. Det skulle vara till Hortlax kommun ansåg hortlaxborna, så det blev at flytta till Hortlax i november 1928 för att få bättre kontakt med byborna. Och det har familjen Hedström inte ångrat. Nu har man sålt gården, men till stan flyttar man inte.
- Vi har liksom blivit rotade här, säger fru Hedström. Under alla åren som busschaufför har Adil Hedström inte varit med om en trafikolycka, där han själv varit inblandad. 1944 fick han också Trafikförsäkringsanstalternas förtjänstmärke för tio års prickfri körning - tio år som nu blivit betydligt fler!
- Fast en gång åkte jag fast för fortkörning i Piteå. Jag hade trampat lite för hårt på gaspedalen och bussen svepte fram i cirka 30. Och man fick bara köra 20 km/tim, säger Adil Hedström.
Adil Hedström framför sin buss.
De senaste sex åren har Adil Hedström endast sporadiskt suttit bakom ratten.
Men i dag måndag blir Hedströms sista arbetsdag.
-----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Måndag den 7 september 1964.
FAKTA--------------------------------------------------------------------------
Adil Hedström f. 1900-09-29 d. 1995-05-30
hans hustru:
Maja f. 1905-09-26 d. 1979-06-05
Adil Hedström bodde i en lägenhet i centrala Hortlax. Jag minns honom mycket väl.
På parkeringen stod hans beige-färgade Peugeot.
Roger------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer
Postat av: Anonym
Adil Hedströms gamla Peugeot finns fortfarande kvar, tror det är en 403a och ägs av Krister och Kerstin Mezan om det är av intresse.
Postat av: Roger
Tack för upplysningen!
/Roger
Trackback