Flygfoto över Hortlax/Övremarken - 1959

Det vita huset med den röda uthuslängan, är min fars föräldrahem. Här bodde
Amandus och Hanna Lindqvist med sina tio barn.
 
¤ AMANDUS LINDQVIST (1886-1965) ¤ JOHANNA f. ERIKSSON (1888-1970) ¤
 
¤ INGVAR (1911-1976) ¤ ERIK (1912-1986) ¤ EMMY (1914-1998) ¤ ELSA (1916-2002) ¤ GUNNAR (1918-1991) ¤ SVEN (1919-2004) ¤ ARTUR (1921-2009) ¤ JOHN (1923-2005) ¤ SIGRID (1923-1991) ¤ ÅKE 1924-2010) ¤
..............................................................................................
 
Stenbergs speceriaffär. Granne med mitt föräldrahem, som finns utanför bild, t.h.
T.h. ses en tall, den står i våran infart. På vägen står två barn och samspråkar.
Det kan inte vara jag, när den här bilden togs var jag endast två år fyllda. Det var
på affärens trätrappa, som vi brukade sitta med varsin glass i handen, jag och mina
kompisar. Affären lades ned omring 1968.
 
I det röda vinklade huset, bodde familjen Gottfrid Westerberg med sina tre barn.
Gottfrids hustu hette Linnéa.
 
Artur och Linnéa Sandlund bodde i denna röda fastighet med tillhörande sommarstuga,
samt en mindre ladugård. I familjen ingick även tre barn. Huset med plåttak, som ses
i övre bildkant, är mitt föräldrahem.
 
Ingvar och Margareta Sundkvists hus i Övremarken. I familjen fanns två söner.
Margareta hade ett trädgårdsland, med de mest underbara hallon som jag
brukade få smaka.
 
Axel och Dagny Fahlmans hus på Inimarksvägen. Granne med deras fastighet,
fanns och finns fortfarande, en bagarstuga, som alla i grannskapet kunde
använda. Mina fastrar, Essy och Emmy, brukade ha storbak därinne när
jag var barn.
 
Grannar med Axel och Dagny, bodde Arvid och Dagny Öberg. Varje år, vid februari
månads slut, brukade min far deklarera hos Arvid. Han tog sparkstötingen och
åkte iväg, och i Arvids vardagsrum, satt de båda herrarna djupt försjunkna i den
stora stundens allvar. I regel kom min farsa hem med ett stort leende på läpparna.
Då ville han att vi skulle gissa hur mycket han skulle få igen.
 
I detta vita hus bodde Ivan och Elsa Lundmark. Elsa var min fars syster, Ivan var hennes
snälle man. Familjen Lundmark bestod av Britta, Roland och Karin. De tre barnen
var mina kusiner. Huset uppfördes av Elsas bror, Gunnar Lindqvist, men familjerna
bytte så småningom hus med varandra. Ivan hade byggt sitt hus granne med mitt föräldrahem,
det var den fastigheten som Gunnar och hans familj övertog.
 
Erik och Ines Degerman, Övremarken, Hortlax. En av deras söner var trummis,
det var därför jag som barn hälsade på ibland. Minns att trummorna stod i hallen.
Fastigheten fanns på andra sidan av Hortlaxvägen.
 
Viktor och Jenny Jonsson. Grannar med oss på Markvägen. Deras dotter, Gunvor,
bodde kvar sedan föräldrarna gick bort, 1976, resp. 1984. Gunvor brukade ringa
oss när hon ville bjuda på kaffe. Hon var i 80-årsåldern när hon flyttade. En gång sa
hon till mig: - Hörru Roger, ska vi lova varandra att vi flyttar inte förrän nån bär ut oss
med fötterna före!
 
Här bodde Gösta och Olga Lindkvist, bredvid Hortlaxvägen. Jag minns när
jag cyklade till skolan, att Olga brukade ha sin svarta Volkswagen i sitt garage.
Det rann en liten bäck till höger utanför bilden. Därför så sa man när man talade
om Olga: - Hä jär nesta Olga ne bäcken! (Det är hos Olga vid bäcken).
 
Det Lindgrenska huset vid Hortlaxvägen. Jag tror han hette Anton Lindgren som
bodde i fastigheten allra först. Detta hus var granne med mina farföräldrar.
 
Skatanvägen, Hortlax.
 
Axel och Signe Grahn. Signe var syster till min mormor Beda Lundgren. Bodde på
Skatanvägen.
 
Nancy Jonsson, Skatanvägen. Grannar med Karl och Hedvig Jonsson. Dock
inte släkt med varandra. Kalle var bror till min mormor Beda.
 
Göran och Gurli Berglund, Skatanvägen, Hortlax. I det röda garaget, hade Göran
sin taxi och ambulans. De bodde grannar med Axel och Signe Grahn.
 
Karl och Hedvig Jonsson, Skatanvägen. Som tidigare sagts, så var Kalle
bror till min mormor, Beda Lundgren. Kalle var född 1899 och avled 1978.
 
Ernst och Alida Lindmark. De båda makarna var politiskt engagerade inom
socialdemokratin. Deras ena son, Tor, var konstnär.
 
Henry och Sigrid Lundströms fastighet. Här var jag ofta och lekte med deras
tre barn, Birgitta, Anders och Ingrid. I den utbyggnad som ses på bilden, hade
Henry och hans far Johan sina lastbilar.
 
Ivar och Meerit Öberg, Övremarken, Hortlax. Lekte med deras son Jan
rätt ofta under barndomen.
 
Gustav och Agnes Bergs hus bredvid Hortlaxvägen. Grannar med mina farföräldrar.
 
 
Gustav och Ida Berglund. Paret hade tre söner: Hjalmar, Herbert och Henning.
Bodde grannar med mina farföräldrar.
 
Hilding Öhlund. Farfar till sångaren Patrik Öhlund. Bodde bredvid Hortlaxvägen.
Bodde inte så långt från mitt föräldrahem.
 
John och Emmy Risberg, Hortlax. John hade sin skomakarverkstad till
vänster utanför bilden. Emmy var syster till min far.
 
Arvid och Ing-Marie Johansson, Hortlax. Grannar med John och Emmy.
John Risbergs hus ses t.v. även hans verkstad, till höger om deras byggnad.
 
Urmakaren Åke Nordlund med makan Edit, bodde i den vita fastigheten t.v.
T.h. John och Emmy Risbergs hus.
 
Gösta och Rut Marklund, Övremarken. T.v. Amandus och Hanna Lindqvists hus.
I det vita huset i bakom Göstas hus, bodde Bertil och Kerstin Johansson.
 
Hortlax konvalecenthem, Maran, Hortlax.
 
Eskil Johansson fastighet på Inimarksvägen. Eskil kallades för jämnan:
"Fana-Eskil", ett namn som han ärvt av sin förfader, som var soldat.
Huset och ladugården är sedan länge borta. Eskil dog 1976.
 
Samma hus, fast i äldre tappning. (Eskil Johanssons fastighet).
 
Frits och Olga Berg, Inimarksvägen, Övremarken, Hortlax.
 
Erik och Lilly Henriksson, Skatanvägen. Grannar med Henry Lundström.
 
Det röda huset ägds av familjen Wennberg. I bakgrunden syns Sörbyskolan.
Magnusvägen, Hortlax.
 
Malin Hedströms affär, Maran, Hortlax.
 
-----------------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Birgitta Sandlund

Hej! Vet inte hur jag hamnade på din sida, men jag ramlade rätt in över en bild på min farmor och farfars hus. Jag är barnbarn till linne'a och Artur Sandlund , tillbringade en månad varje sommar fram till tonåren, på gården. Min pappa Stig bosatte sej i Mölndal och Bode där tills han avled i januari -13.själv bor jag i Göteborg . Tack för att jag fick se! Och affären alldeles i närheten minns jag väl, goda isglassar! /Birgitta (de var förresten fyra barn i familjen!)

2013-12-15 @ 18:18:08
Postat av: Roger

Hej Birgitta!
Kul att du hittade in på sidan. Dina farföräldrar bodde grannar med oss i Övremarken. Två mycket fina personer, som vi brukade möta rätt så ofta. Linnéa var ofta över hos min mamma och drack kaffe och hälsade på. Det var en idyll att bo där vi bodde.
/Roger.

2013-12-15 @ 18:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0