Byske Folkets Park

"Det var arbetare och enkla människor som 1923 bildade Byske folkparksförening. Stadgarna undertecknades av Rudolf Åberg, ordförande, Danel Wilsson, vice ordförande, Knut NV Pettersson, sekreterare och Valfred Berglund, kassör. Första festen arrangerades av Byske Ytterstfors idrottsförening".
 
Martin Ågren, kanslist och Byske folkparksförenings ende anställde,
affischerar inför parkens 75-årsjubileum 1998. Danbandet Leif Engvalls
från Gävle står för underhållningen.
------------------------------------------------------------
Text & bild har jag lånat ur Norra-Västerbotten den 7 november 1998.
 
 
¤ I dag, måndagen den 27 maj 2013, gjorde jag ett besök i Byske FP. Det var här som jag tillsammans med mina kollegor brukade spela upp till dans. Rolf Åhmans, spelade flitigt här under det gyllene 70-talet. Jag har många fina minnen härifrån, med alltid fullsatta danskvällar. En påskhelg när vi engagerades, var det slutsålt flera timmar i förväg. Det var en lång kö ända ut på parkeringsplatsen, av människor som skulle in. Klockan halv nio, sattes skylten SLUTSÅLT upp vid biljettluckan. Strax efter klockan var åtta slagen, var lokalen knökfull av väntande människor. Så fort vi kom upp på estraden, möttes vi av en dånande applådåska. Märk väl, det var inte Bruce Springsteen som stod däruppe, det var Rolf Åhmans orkester från Älvsbyn.
 
¤ Tänk er så härligt att ha kvar allt detta, i minnesrummet därinne någonstans i ena eller båda hjärnhalvorna. Och detta skall jag bevara, tills den dagen tänderna ramlar ut, och minnet börjar svikta, och de bruna tofflorna åker fram, och sätts på mina sköra gammelmans fötter. Men vill det sig väl, så kanske gubben Lindqvist i sitt diffusa tillstånd, börjar stampa takten med både ben och armar, och säger till sina barn, barnbarn, barnbarnsbarn, katter samt hustru och personal på hemmet: "Trummorna, vart har trummorna tagit vägen. Jag vill ha trummorna." Kanhända någon då säger: "Sätt in tänderna på gubben, så vi hör vad han säger. Vart har tänderna tagit vägen - jo, dom ligger i ett vattenglas på nattygsbordet". Och när garnityret väl är på plats så kan ingen levande själ tvivla på vad gubben säger. Då skriker jag: "TRUMMORNA, JAG VILL SPELA PÅ MINA TRUMMOR! HÖR NI INTE VAD JAG SÄGER, JAG VILL HA TRU..." Det är klart att du ska ha dina trummor, Vi hämtar dom, säger den kloka familjen.
 
Ja, då stod jag här igen. Fast det är nära tjugo år sedan sist, så minns jag allt.
Och då menar jag ALLT.
 
Ett av de trevligaste ställena som vi spelade på. Fina arrangörer och trevlig publik.
Det var alltid lika skönt att komma till Byske. Och till råga på allt, dom hade väldans
goda smörgåsar.
 
 
Skjutbana och tombolastånden inrymdes i denna röda avlånga byggnad.
 
Idag är allt tillbommat.
 
Fönstren har krossats.
 
Kanhända en kvarglömd tombolavinst?
 
 
Parken ligger ett stenkast ifrån E4:an.
 
Det var här som orkestern lastade av sina instrument och andra tillbehör.
De första åren jag spelade här, togs instrumenten m.m. in genom den stora entrén.
 
Så en titt in genom entrédörrarna. Scenen syns i blickfånget, bakom den
gråvita dörren på estraden, fanns ett omklädningsrum, där vi bytte om till
våra scenkläder.
 
Det vita trästaketet har sett sina bästa dagar.
 
Mellan 2002-2010 fanns ingen aktivitet i parken. 2010 anordnades en rockabillyafton
i Byske FP. Sedan dess är allt tomt och öde.
 
 
Lördagen den 6 april 1974 - samma kväll som ABBA vann
med sitt Waterloo...
 
Lördagen den 25 januari 1975.
 
Byske FP någon gång under 60-talet.
-------------------------------------------------------
Bild: www.jagrullar.se
 
Tackar allra ödmjukast. Vi får väl se när jag besöker dig nästa gång, Byske FP.
---------------------------------------------------
Foto: Roger Lindqvist.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0