"Ackes Eka"

I dag har jag och Uffe Lindlöf kikat lite närmare på de gamla hamnmagasinen som en gång stod placerade vid Piteå hamn. 1972/73 flyttade man magasinen till Västra kajen. I ett av dem finns ett båtmuseum, där även ett antal herrar också har inrättat ett båtbyggeri. Vi fick en angenäm pratstund med två av dem. En vänlig man vid namn Folke Hedkvist, visade mig runt uppe på övervåningen. - Å där har du den så kallade "Ackes Eka" sa han och pekade till vänster, där en rödmålad liten eka fanns, samt en segelbåt. Först förstod jag ingenting. Men när jag gick lite närmare föll alla de 99 poletterna ner - samtidigt!
 
Acke Norberg (1908-1997) var född i Haparanda, men kom så småningom till Piteå där han mötte den stora kärleken. Detta i form av en viss Onny Lundqvist (1912-1996), född i Storfors som dotter till Georg och Vilma Lundqvist. Vilma var syster till min farmor, Hanna, som således blev moster till Onny, som genom giftermålet senare fick efternamnet Norberg.
 
Acke Norbergs eka. Nämnas kan att de båda herrarna var anställda
vid Furunäsets sjukhus. Acke Norberg som socioterapeut, Sven-Erik
Engstrand som skötare.
 
Den tvådelade ekan: Ackes Eka!
 
 
 
Onny och Acke Norberg.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0