Alla har vi varit små, mycket små...

Årtalet är kanske 1970/71. Iklädd min brunsvarta polotröja, och långa lugg, tog fotografen Rune Höglund den här bilden av mig, under Fritt valt arbete-lektionen i Hortlax centralskola. Två tunga år var kvar innan frihetens klockor skulle ringa. Inte förrän juni 1973 öppnades skolans dörrar på vid gavel och eleven Lindqvist kunde därmed ta sin cykel och åka hem. Fyrtio år har härmed passerat, fyrtio år där mycket vatten hunnit rinna under broarna.
 
När barnbarnet Max såg bilden pekade han på min långa lugg, och frågade bestämt: Farfar, vad är de´där?
Och när jag frågade honom om han kände igen den där killen på bilden sa han nej. Inte så konstigt, det är ju knappt man känner igen sig själv.
 
Eleven Lindqvist, Hortlax centralskola.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0