Ebba Hedqvist (1909-2001)
Ebba Hedqvist.
När konstnärinnan Ebba Hedqvist avled i december 2001, fanns i Piteå-Tidningen en diger minnesruna över henne. De som hade tecknat hennes minne, var två representanter för Stiftelsen Konstnärshem och Kvartersföreningen Svalgången: Valter Ersson och Hans Hagberg.
Konstnären Ebba Hedqvist har avlidit i en ålder av 92 år. Hon sörjes närmast av systern Cecilia Sawyer och en systerdotter.
Ebba Hedqvist föddes på en bondgård i Öjebyn, dotter till Ernst Johan Hedqvist och hans maka Anna Fredrika Berglund. Fadern var vid sidan om sitt jordbruk också stenhuggare och entreprenör. Hon talade hela livet med värme om sin barndom och sin far. Själv lämnade hon hemmet tidigt och förtjänade sitt levebröd som butiksbiträde i Stockholm, tills olika konstutbildningar förde henne vidare till bland annat Paris och Italien. Där utbildade hon sig vid ett par olika akademier till skulptör.
I botten var hon under hela sitt aktiv liv målare, men skulpturen tog alltmer hennes tid och intresse. Med åren kom hon att utföra en hel mängd offentliga arbeten för bland annat Vattenfallsstyrelsen i Råcksta, Porjus kraftverk, teaterfoajén i Årsta centrum, kyrkorna i Jörn och Ullatti, Piteå stadshus, Riksbyggen i Luleå och Linköping, Dramatiska teatern, samt Operan med flera. Hon arbetade i trä, sten brons och plåt. Särskilt hennes svetsade arbeten i metallplåt kom att dra till sig uppmärksamhet.
Mest känd för en bred allmänhet är hon för sitt underbara bidrag till utsmyckningen av Norrmalmstorg i Stockholm. Det kallas hönan Laura och är utförd i svetsad plåt. Denna skulptur förenar Ebba Hedqvists nyskapande förmåga med den underfundiga humor som präglade hönans skapare livet igenom. Ebba Hedqvist var konstnär och nyskapare på det sociala området lika mycket som inom konsten. Redan under sin tid i Paris lärde hon känna den stora danskonstnärinnan Carina Ari, och de två förblev vänner livet ut. Av henne fick Ebba också uppslaget att för sina konstnärsvänner skapa en särskild tillflyktsort, som gav möjligheter till ostört konstnärligt skapande och berikande social samvaro.
Efter decenniers planerande, idogt nätverksbyggande och kreativt finansiellt konsolideringsarbete lyckades hon få till stånd Stiftelsen Konstnärshem år 1957. Genom detta verk har hon på Mariaberget i Stockholm kunnat forma ett helt kvarter till reservat för äldre konstnärer av olika slag. I denna krets var hon verksam med till synes outtömlig energi och andlig vitalitet, tills krafterna för bara några få år sedan inte längre stod henne bi. För ett par år sedan ägnade Stockholms stadsmuseum en stor och mycket uppskattad utställning åt vad som kallades "ett förtrollat kvarter", vilket således var en återspegling av den oförgätliga instas Ebba Hedqvist gjort för konstutövare. Ebba Hedqvist var en utpräglat social person, som dock alltid bevarade sin integritet. Hennes konst och hennes instatser för andra konstutövare vittnar om att hon var en stor människa.
-------------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Den 18 december 2001.
Kommentarer
Postat av: Mikael Göth
Hej.
Jag har en byst av ett flickhuvud med flätor där det står E. Hedquist. Farfar var med i ett konstlotteri i Stockholm då han vann den.
Med vänlig hälsning
Mikael Göth, Lund
Trackback