Pip i luftrören...

Carl-Gustaf Lindstedt (1921-1992). Arbetargrabben från Kungsholmen i Stockholm, som blev hej och du med hela svenska folket. Carl-Gustaf både hördes och syntes en hel del under min uppväxt på 60-talet. Jag älskade hans gubbar. Jag älskade hans monologer som kom att växa sig fast i mitt medvetande. Många av dem blev klassiker. Bilskolläraren är en, Pip i luftrören en annan. Den sistnämnda kom ut på vinyl 1967. Då var jag tio år gammal. En annan go´bit var: Det hänger en dam på sjätte våningen, den gjorde Carl-Gustaf inför publik, på gamla välkända Nalen 1963. Pip i luftrören återkom i ett Hylands hörna program, där Carl-Gustaf var en av gästerna 1981.
 
Carl-Gustaf som handelsresande Hårstam, som drack konjak på gehör,
ingick i monologen Pip i luftrören inspelad på Nalen 1967.      
 
Carl-Gustaf på besök i Piteå 1969. Han uppträdde på
gatufestivalen Piteå Dansar och Ler mitt i centrala Piteå.  
 
 Carl-Gustafs nuna hämtat från ett LP-omslag 1967. 
----------------------------------------------------------------------------
Roger Lindqvist.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0