Världen i dag

 
¤ "Det här är en bit av döden", säger en leende soldat, när han visar upp en kula som han laddar i sitt magasin. Sedan sätter han näsan mot pipmynningen och drar in doften. I hans värld kanske det doftar parfym. I min värld kommer endast en unken doft av förfärlig ondska och död.
 
¤ "Det är våra barn de dödar, våra små...!", säger en upprörd och förtvivlad ukrainsk pappa, medan hotet om en rysk invasion kommer allt närmare. På sina håll har redan ryska stridsvagnar kommit rullande över gränsen.
 
¤ "Jag är glad att jag hittills fått två extra år att umgås med min dotter" så säger en svensk man med obotlig cancer, som vid insjuknadet först nekades vård, men som senare genomgått en nödvändig viktig operation. Som förlänger hans liv i ett par okända år framöver. Med det förbehållet; att cancern ändå så småningom kommer att ta hans liv.
 
¤ I Vivalla, Örebro, har en grupp bestående av ett 20-tal unga män, precis återvänt efter att ha deltagit i stridigheter i Syrien som medlemmar i den Islamska staten (ISIS). Många frågar sig oroligt hur rekryteringen av dessa frivilliga krigare går till. Men de inblandade vägrar att svara. "Vem vet vad de har i sina huvuden, vad de tänker på när de kommer hem tillbaka till Sverige", säger en man som intervjuas av SVT.
 
¤ Härhemma har jag levt mitt vanliga omhuldade liv, i sällskap med hustru, barn och barnbarn. Inga stridsvagnar syns på Piteås gator, inga tungt beväpnade styrkor som med våld trängt in över våra gränser. Bergsviksbron är ännu inte sprängd, den finns ännu kvar helt intakt, och inget främmande flyg kränker vårt luftrum.
 
Roger Lindqvist.      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0