Gällivarebesök

Som barn var jag nästan varje sommar på besök i Gällivare. Min moster bodde där med man och två barn. Det var jag, mina föräldrar och morfar som för det mesta åkte iväg nångång där i juli, när min far hade semester. Ibland åkte även min syrra med tillsammans med sin kille. Jag minns också att jag tyckte det var konstigt, ja, nästan en smula häftigt att det låg kvar snö uppe på Dundrets topp, mitt i sommaren. Senare i livet åkte jag också ibland till Gällivare, men då i egenskap av musiker. Vi spelade uppe på Björnfällan som låg däruppe på den snövita fjälltoppen, på Dundret. Andra gånger stannade vi nere i själva samhället, när vi hade spelning på Nex-hotell, eller Gällivare FH. Vi spelade även i Malmberget på ett Barnens Dag, sommaren 1993. Kiruna besökte vi ibland, då på Hotell Ferrum. Men det var inte så ofta. Tack och lov. Det var en resa på 40 mil enkel väg. Sommaren 1984 spelade vi i krokarna, då en polisman blev skjuten till döds i centrala Gällivare. Polismannen, Holger Pohjanen, 37 år, sköts i sin polisbil. Han var bror till författaren Bengt Pohjanen. Jag minns att jag tyckte det lät väldigt obehagligt, när jag fick veta detta, då vi satt på en restaurang och åt.
 
Gällivare sommaren 1964. Mina kusiner, Åsa och Nonne, bodde i närheten.
 
Ytterligare en bild från Gällivare centrum.
 
Nu en svartvit bild av ungefär samma motiv.
 
Hotell Vassara som sedan bytte till NEX-hotell. Idag heter det något helt annat.
Här brukade vi spela.
 
Här spelade vi också. Uppe på Dundret.
 
Ännu ett foto på samma objekt.
 
Interiörbild av Björnfällan.
 
Skidanläggningen uppe på Dundret.
 
Malmberget.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0