Elias-grottan i Svensbyn

I morse begav sig farföräldrarna Elisabeth och Roger tillsammans med barnbarnet Max, ut på en utflykt till Elias-grottan i Svensbyn. Elias Bäckman föddes 1800 i Svensbyn. Han blev med tiden en av de allra största tjuvar som vår hembygd någonsin beskådat. Lite förmildrande omständigheter var, att Elias var vår egen Robin Hood. Han hade rykte om sig att genom sitt fräcka tjuveri, hjälpa de människor som levde under små och fattiga omständigheter. I en grotta högt uppe på berget, gömde han både sig själv och sitt byte. Om jag inte minns galet, så blev han så småningom förd till Älfsborgs fästning. Elias är en slags legendomspunnen person i mina hemtrakter. På Eliasleden kan man vandra ända upp till den grotta där han en gång bodde.
 
Det var varmt och skogen full av ilskna mygg.
 
Max var vår guide. Han var upp till grottan så sent som i början av veckan,
då med sin mamma.
 
Vacker utsikt, vacker fågelsång men myggplågan höll på att göra mig tokig.
 
En paus på vägen upp. Mn haka är blodig. Stackars liten. Max hade stor
respekt för alla de getingar som svärmade runt våra huvuden.
 
Elisabeth och Max sitter med kaffe respektive saft.
 
Elias Bäckmans grotta.
 
Vi behövde inte alls känna oss ensamma. Den här krabaten dök
plötsligen upp framför min färdväg. Stig Spindel.   
 
En jättelik myrstack.
 
Guiden Max Hedman, ledde färden. Till hösten är det 5 år sedan han
kom till världen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0