"Den sämsta jul jag firat"

En lapp i en byrålåda väcker mitt intresse. Min fars lite darriga handstil känns lätt igen. Julen 1988 sitter han vid köksbordet därhemma, och öppnar minnenas dörr på vid gavel.
 
 
"På ett pansarskepp jag låg året 1943 till 1945. Julen 1944 låg vi och kämpa i hög sjögång, när tyskarna anfaller oss med en gasbomb, vi blev gasade av denna projektil så vi måste en del av besättningen däribland jag lämna fartyget och lägga in på ett annat sjukhusfartyg. Detta hände julen 1944. Det var den sämsta jul jag firat".                                         
 
Min far, JOHN ELOF LINDQVIST, på Skeppsholmen 1943.
 
Pansarskeppet, Drottning Victoria där min far tjänstgjorde.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0