Fältherren Putin och hans värld

UNGERN 1956. TJECKOSLOVAKIEN 1968. UKRAINA 2014.
 
Fältherren Vladimir Putin fortsätter på samma linje som sina föregångare på sin "tron" i Kreml. Massmördaren Josef Stalin, lät 720 000 personer gå i döden pga sin paranoia. Under 1930-talets stora utrensning, satte Stalin sin namnteckning på 44 500 avrättningsbeslut, till detta tillkommer de andra världskrigets hemska fasor. OS som skall befrämja fred och samförstånd mellan olika folkslag och länder, har precis avslutats. Värdnationens ledare Putin, satt med ett skevt leende på 1:a parkett och applåderade. I dag står han i begrepp att med våld invadera ett annat land. Tankarna för mig osökt tillbaka  till sommarolympiaden 1936 i München, när Tredje Rikets ledare Adolf Hitler gjorde detsamma. Jag ryser av blotta tanken av vad som hände därefter.
 
"Ryssland har rätt att skydda sina intressen" - tänk de orden har världen hört tidigare, av andra krigshetsande gubbar i Kreml. Kall som stål, tycks den förre KGB-chefen Putin vara. Hans företrädare Josef Stalin hade samma "defekt". Kall som stål är även de vapen som i dag riktas mot ett annat land. Vapen, som om de avfyras, tar andra människors liv. I den stund som nu råder, har jag god lust att göra som min gode vän tjuren Ferdinand; sätta mig under en korkek och lukta på blommor. Blommor har rakt motsatt verkan än vapen. Blommor gör ingen illa. Blommor luktar blommor - inte krut.
 
Josef Stalin har gått till historien som en bestialisk massmördare.
Kommunismen var hans tro på en bättre värld, i dag vet vi vad som
hände.
 
Just precis som vi trodde att vår sargade värld skulle bli lite bättre,
då vrider Putin åt tumskruvarna. Kall, beräknande oförsonlig i sin syn
på sin omvärld - sådana är han: förre KGB-chefen Vladimir Putin.
 
Ur min privata bokhylla har jag här plockat fram boktips för Dig Putin.
Av historien lär man sig, det är min livsfilosofi. Kanke att Du också
borde ta dig en titt på de helvetes fasor som krig orsakat oss under
den tid vi fått förmånen att vistas på denna arma jord. Låna dem gärna,
men jag vill inte ha några "hundöron" i mina böcker. När Du läst, och
begrundat, Ring Mig!
 
Roger Lindqvist.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0