Hortlax i dag den 28 mars 2014

I dag tog jag en promenad med kameran i hand. Första bilden
visar på den plats, där Esso fanns en gång. Senare blev här
även en Statoilmack, som tyvärr liksom den kiosk som också
fanns försvann. Tomheten blev total. I dag finns här en bilverkstad.
 
I detta röda hus, idag inrymt av några hyreslägenheter, fanns
för ca 40 år sedan en Konsumbutik. En dag i början av 70-talet,
sa Kenneth, min klasskompis: "Kom så ska jag visa dej nåt".
Och så skyndade vi oss iväg under rasten. Därinne, bakom ett
skyltfönster som ännu fanns kvar, såg jag ett trumset. "Det är
Johns trummor," sa min klasskompis. John Långström var trummis
 Alf Johnnys, den orkester som Kenneths pappa Sven-Erik var med i.
I den tomma lokalen, brukade Alf Johnnys repetera, därav John
Långströms trummor.
 
Det är en skön vårdag, och jag njuter av varje steg jag tar,
efter cykel- och gångvägen.
 
Varje sommar åker jag med min cykel efter Öholmaleden.
Namnet kommer efter festplatsen vid Pite älv som fanns
1948-1968.
 
I alla tider har den här platsen omnämnts som: Bäcken!
Det fanns en dam som hette Olga som bodde alldeles i närheten,
hon bodde (sa man) "nede bäcken" övers. nere vid bäcken.
 
Där det röda huset skymtar bodde en gång min farmor och farfar.
Huset är borta, det röda byggdes nångång i 80-talets början, på
samma plats.
 
"Bondens hus" - i dag finns där ingen bonde, men i min barndom
bodde Viktor där, i sitt röda hus omgiven av bördig åkermark.
 
Inimarksvägen.
 
Det röda huset, där prästen Henning Berglund och hans två
bröder, Hjalmar och Henning en gång föddes. De var mina
farföräldrars grannar.
 
Hortlaxvägen mot norr.
 
Hortlaxvägen mot söder.
 
Mammas gata.
 
Så gjorde jag en paus hemma hos sonen, tillsammans med Selma.
 
-------Foto: Roger Lindqvist.--------------
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0