Jo, en liten fråga...

Per-Albin Hansson myntade uttrycket: Det svenska folkhemmet. Hanssons efterföljare, Tage Erlander fortsatte byggandet av det som så småningom kom att kallas värlfärdssamhället. Olof Palme förde arvet vidare åren 1969-1986. Ingvar Carlsson gick i samma fotspår som sina företrädare. Så kom Göran Persson, Håkan Juholt och i dag 2014 heter landets S-märkte statsminister Stefan Löfven.
 
Det svenska folkhemmet är för mig ett demokratiskt uppbyggt samhälle, där innevånarna av alla nationaliteter samlas under den blå himlen. Vad vi alla borde ha gemensamt, är tanken om fred och frihet folk emellan. Allas lika värde, oavsett politisk hemvist, kön heller sexuell läggning. Eftersom vi lever under samma tak så borde vi - jag säger borde vi försöka dra åt det håll som gagnar vår överlevnad. Nu är det tyvärr inte så. I dag meddelar SÄPO att alltfler utlandsfödda unga män, åker till Syrien för att ansluta sig till IS-armén. Ca 250 män strider nu under IS-flagga. Och tanken den slår mig: är det så här det svenska folkhemmet ska se ut? Jag bara undrar.
 
Per-Albin Hansson den trygge skåningen som blev till en landsfader,
myntade uttrycket: Det svenska folkhemmet. Han inte bara myntade,
han var även dess grundare.   
 
Tage Erlander fortsatte Hannsons byggnad av det
svenska folkhemmet.
 
Så även Olof Palme...
 
...och Ingvar Carlsson.
 
I dag året 2014 har vårt folkhem ändrat inriktning.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0