Mor och dotter

Min mor och syster. Maj-Gerd och Gerd.
 
Min mammas något ovanliga förnamn, kom sig av ett förslag av en ingift moster. Hedvig var gift med min mormors bror Kalle. Och enligt historien, lär det vara Hedvig som är kvinnan bakom namnet Maj-Gerd. Varför min syster döptes till Gerd vet jag inte, kanske beroende av idétorka hos mina föräldrar? När namnet Gerd kom upp som förslag, så fanns det någon eller några som direkt tvekade. 1939 mördades en liten flicka som hette Gerd, kanske var det just därför som man var lite tveksam. På tidningarnas förstasidor kallades dådet för "Gerd mordet". Själv så skulle jag antingen heta Jan eller Ulf. Men så kom namnet Roger på tapeten. Ett namn som jag tror var rätt så poppis på 50-talet. Genom åren har jag mest fått heta Roger, men Rogge har jag också kallats då och då.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0