Carl Adolf Murray (1912-2014)

Carl Adolf Murray, kyrkoherde och kulturhistoriker.
 
Jag såg honom första gången i en TV-dokumentär, som sändes (tror jag) 2012. Han gjorde ett starkt intryck, han gick liksom ut igenom TV-rutan. Hans vänlighet mot allt och alla gick inte att ta miste på. Han var med andra ord en karismatisk person. När han som vanligt varje år, satte sina vårlökar brukade han tänka, "jag kanske inte hinner se dem komma upp, kanhända jag är död innan dess". Men när våren och sommaren kom, fanns Carl Adolf Murray fortfarande kvar. Hans filosofi öm döden var denna: "jag tror på ett liv efter detta. Men om det nu inte är så, ingen vet ju, så kanske man hamnar i samma tillstånd som det man var innan man blev till. Man vet ingenting, och det kan ju också vara skönt".
 
Senior cleri, Svenska kyrkans äldste präst, prosten Carl Adolf Murray, från Ovansjö, har mött den Gud han trodde på. Han somnade in torsdagen den 10 juli 2014.
 
Roger Lindqvist.
 
Bild www.svenskakyrkan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0