En pizza "oppe Älvsbojn"

I dag har vi "gjort" Älvsbyn. Eller "bojn" som de infödda älvsbyborna säger.
Den största kändisen häruppe, är nog Älvsbyhus. Det hela fick sin början när
två goda vänner, Göran Johansson och Gunnar Johansson startade Norrfjärdens
Träförädling 1944. I mitten av 50-talet utvecklades rörelsen till att även omfatta
produktion av hus i moduler. Det första Älvsbyhuset såg dagens ljus 1960.
Göran Johanssons söner, Donald och Dennis jobbade inom verksamheten.
1979 övertog Donald posten som VD. 2010 skedde ytterligare ett generationsskifte,
då Donalds två söner, Stefan och Kent övertog ledarskapet. Jag kan ju tillägga,
att vi byggde nytt Älvsbyhus 1987 och bodde där fram till 2012.
 
"En pizza i Älvsbyn" - låter som en titel på en film. Att döma av den här bilden,
så verkar barnbarnet Max lika hungrig som en varg.
 
Jodå, en Hawaii av barnmodell blev det.
 
Järnvägsstationen i Älvsbyn. En gång i mitt liv har jag åkt tåg. Detta skedde
på den här platsen en junidag 1974. Vi åkte ut på turné till Östtyskland.
Åkte tåg till Trelleborg, därefter med färja över till Sassnitz. Där började
turnén.
 
Byggnaden där Pizzerian är inrymd. En gång fanns här en restaurang som
hette Konrads. Året 1961 såg samma byggnad ut så här...
 
Konrads Konditori & Restaurang.
 
I vinterskrud, i början av 60-talet. På Älvsby forskarföreningens hemsida, kan man
läsa en kommentar som Reinhard Aldag gjorde 2008 till den här bilden:
"När jag köpte kortet hos Konrads konditori som ett Berliner sommarbarn som var
gäst hos Lennart Nilsson i Vistträsk, så sa Konrad: - Ta dock hellre bilden med
vintermotivet, och låt de i Berlin tänka va kallt det var där i Norrbotten.
Ja, det var så trevligt hos Konrads och en gång spelade min bror Mozart i källaren
för Rotary klubben, som fanns nere i restaurangens källare".
 
Älvsby city...

Älvsby kyrka.
 
Kungaparet besökte Älvsbyn 2013. Och min svåger hade Silvia som bordsdam
vid middagen. Bara en sån sak...
 
Den här kyrkstugan på kyrkmalmen i Älvsbyn, var en gång i Elisabeths
morföräldars ägo, Axel och Elma Lundgren.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0