Tidig morgon på mammas gata

Mammas gata som den tog sig ut, den 31 juli 2009.    
 
Det är den allra sista dagen i juli 2009. Det välbekanta ljudet av en brummande motor, och därpå ett lock som slås igen, hörs ända in i vårt sovrum. Världsbladet har anlänt! I vår postlåda ligger Piteå-Tidningen med sin doft av trycksvärta. Jag tar på mig mina kortbyxor och går ut i sommarmorgonen. Mina ögon är långt ifrån färdig fokuserade, men hittar till brevlådan det gör jag - utan mina glasögon. Kameran håller jag i ena handen, för jag är en stor beundrare av ljuset. Solen som ger mig sån kraft, som skänker mig och alla andra välbehövlig energi och lust.
 
Ett och annat välkänt fågelläte hörs från den närliggande skogens innandöme. Det känns som om hela den vackra sommaren ger mig en välbehövlig björnkram. Alla dofter, alla läten från surrande humlor och kraxande kråkor finns med. Jag suger in allt! Ja, jag drar även in doften av trycksvärtan, som jag tycker berättar om att det ligger nya färska nyheter och bara väntar. Inne i köket kokar jag mitt morgonkaffe. När kaffet är klart, sätter jag mig på köksbron, dricker, läser och njuter. I sovrummet ligger hustrun ännu kvar. Det är bara jag och tystnaden som umgås. Och så förstås: PT - världsbladet.
 
ROGER LINDQVIST.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0