John och Emmy

John och Emmy Risberg, Hortlax, sommaren 1967 i Umeå.      
 
Det är med glädje som jag ser på den här bilden. Det är så många fina minnen som strömmar emot mig. John och Emmy Risberg bodde i Hortlax, där John var byns skomakare. Han var född på Öhn i Öjebyn den 28 december 1912. Hans far som hette Tycko, var också  skomakare, men även församlingens klockare, eller hur man nu benämner det. Johns mamma hette Jenny. Under 40-talet började han som skomakare. Jag vet att sitt första skomakeri hade han inrymt i min farfars uthuslänga i Övremarken. När John och Emmy byggde sitt hus i Hortlax, flyttades skomakeriet på samma tomt. Nångång i slutet av 60- eller början av 1970--talet avyttrades rörelsen. John började som snickare på Hortlaxhus, där han blev kvar fram till sin pensionering. John Axel Risberg avled den 21 juli 1987. Han var vid sin bortgång 74 år gammal.
 
Emmy Risberg, f. Lindqvist den 5 september 1914 i Hemmingsmark. Vid ca 5-årsålder flyttade hon till Övremarken med den övriga familjen. Emmy var min pappas storasyster, hon var med andra ord min faster. Emmy var en faster med glimten i ögat. Men om det ville sig, så kunde hon även konsten att säga vad hon tyckte och tänkte. Det var mycket skoj och gamman när mina fastrar och farbröder hälsade på i mitt föräldrahem. Min far var heller inte sen med att hänga på i det roligheter som de tillsammans brukade åstadkomma. Emmy jobbade i Hortlax Centralskolas matbespisning. Hon var en av de mattanter som slevade upp mat på min tallrik. Det hände ibland att jag genom faster Emmys försorg, fick en stor laddning än vanligt på min tallrik, de gånger det vankades nåt extra gott. Emmy Marina Risberg gick ur tiden den 27 september 1998.
 
Det sägs att så länge man minns de hädangångna, så lever dem fortfarande kvar. Så är det också med John och Emmy.
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0