"Kebabtekniker"

Programledaren Fredrik Ahl hade ingen bra dag på jobbet i onsdags. Ahl som är nyhetsankare på TV-Sörmland hade innan sändningens början en liten "uppvärming". Han kallade nyanlända flyktingar för "Kebabtekniker", vilket fick vissa människor att hicka till både en till sex gånger.
 
Jag blev också vittne till när en programledare på Nordnytt gjorde ungefär samma sak som sin kollega i Sörmland. Jag skall inte nämna hans namn. Men detta hände nångång omkring 2006 i samband med att Sven-Erik Magnusson togs för sin rattfylla. Jag satt framör TV:n och väntade på den lokala sändningen. Plötsligt så ser jag hur programledaren sätter sig med sina manuspapper i sin stol. Och jag börjar rätt tidigt förstå att det är nåt som inte stämmer. Han börjar prata om Sven-Eriks rattfylla på ett minst sagt hånfullt sätt. Han säger saker som jag nära på baxnar när jag hör det. Så småningom så startar sändningen och Nordnytt går ut i min TV-apparat. Det konstiga är att ingen annan tycks ha uppfattat eller sett det jag såg. Men jag svär på att så var fallet. Och programledarens minst sagt grova fadäs, kommer jag för evigt att komma ihåg.
 
"Kebabtekniker" är det ett skällsord? Inte alls tycker jag. Detta är en storm i ett vattenglas, som vi i det här landet blivit alltmer vana av att höra.
 
Den 7 mars 1938 dömdes komikern Thor Modéen och hans kollega John Wilhelm Hagberg, till 75 kronor i böter. Anledningen: herrarna hade varit för roliga och uppsluppna på en helgdag. En sk "vän av ordning" hade anmält komikerparet, och fälldes enligt paragraf 13 i ordningsstadgan "för brott mot lagarna om offentliga föreställningar på en helgdag"
Den här nämnda helgdagen var juldagen 1938.
 
Tråkigt när komik och skämtsamma upptåg skall bestraffas. Sverige har alltid haft rätt så högt till tak gällande både sex och satir. Ibland känns det som om "taket" håller på att rasa ned på våra huvuden.
 
Roger.
 
Thor Modéen är hittills den enda komiker som bötfällts pga att han
varit för rolig.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0