Piteå dansar och ler.../1991

 
Här var´e ös för hela entréslanten. Tjejrocken med bland andra Towe
Naess (tv) och Anne-Lie Rydé var en av de stora publikdragarna vid
Piteå Dansar och Ler.        
 
Vilken fullträff!
Olle Lundqvist, en av de eldsjälarna bakom Piteå Dansar och Ler, kan summera årets festarrangemang med ett brett leende. När festdammet lagt sig efter de fyra intensiva dagarna hade 30 000 personer passerat entrégrindarna.
    - Sammanlagt har festen och alla kringarrangemang inneburit att Piteå och dess näringsliv har stärkt sin position på flera olika sätt, menar Olle Lundqvist, som nu kan pusta ut efter många månader av hektiska förberedelser.
 
Sex delägare   
Bakom den stora publikfesten Piteå Dansar och Ler döljer sig ett företag med samma namn, eller för att vara riktigt exakt: Piteå Dansar och Ler AB.
Företaget har sex delägare: förutom Olle Lundqvist även Gunnar Forslund, Peter Eliasson, Per Nyberg, Jan Fjellström och Richard Öhman.
 
Två av dessa grabbar jobbar heltid i företaget; dessutom har man ytterligare en heltidsanställd - Catrine Olofsson.
 
Fyradagsfesten är förstås den ojämförligt största och mest krävande arbetsuppgiften. Men också spännande till tusen. Massor av frågor och funderingar väcks naturligtvis:
Ställer sponsorerna upp? Vilka artister ska engageras? Hur blir vädret? Och inte minst - är programmet tillräckligt aptitligt för att locka en mångtusenhövdad publik och därmed garantera att festen går ihop ekonomiskt?
    - I allt väsentligt blev årets arrangemang mycket lyckosamt, anser Olle Lundqvist och får medhåll av Gunnar Forslund. Vi fick ett nytt publikrekord, fler företagare tog tillfället i akt och arrangerade tillställningar för kunder och personal, vi fick större medial uppmärksamhet och erbjöd ett bredare utbud av aktiviteter.
 
Välbevakat   
Gunnar Forslund, reklam- och marknadsansvarig för Piteå Dansar och Ler, pekar på den massiva pressbevakningen. Det har skrivits spaltmeter om Piteå i tidningar över hela Sverige. Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter - ja till och med tidningar från Skåne har uppmärksammat festligheterna.
 
    - I en artikel i Värmlands Folkblad öste man beröm över Piteå som turiststad. Tidningen uppmanade faktiskt kommungubbarna i Karlstad att åka på studieresa till Piteå. Och ett par från Stockholm kontaktade mig och berättade, att de ville flytta tillbaka till Piteå. En av de grundläggande anledningarna till denna hemlängtan är Piteå Dansar och Ler. Sån´t känns föstås kul, tycker Gunnar Forslund, som samtidigt kan glädjas åt sponsortillströmmningen.
 
Lätt få sponsorer   
Hela 110 sponsorer (varav 109 lokala) ställde upp för att stötta Piteå Dansar och Ler. Sponsorjakten inbringade 1,2 miljoner kronor, en fördubbling jämfört med året innan. Något kommunalt bidrag har festarrangören inte behövt nyttja. Visserligen kunde man luta sig mot en förlusttäckningsgaranti på 125 000 kronor, men inte en enda krona har nyttjats.
 
Ett annat stöd har Pitedalens Sparbank svarat för, detta i form av service i olika former, bland annat ställdes lokaler till förfogande under festdagarna.
    - Vi har onekligen fått ett perfekt stöd från Sparbanken, berömmer Olle Lundqvist avslutningsvis.
 
Pitedalens Sparbank på Storgatan i Piteå.      
 
Publikrekord! 30 000 besökare under fyra intensiva dagar. Självfallet omsattes en och annan tusenlapp under festligheterna. Eller rättare sagt - några miljoner. Åtskilligt med pengar hämtade festivalbesökarna förstås hos Pitedalens Sparbank, som var extra serviceinriktad.
 
Till Sparbanken och dess Minuten-apparater vägleddes kunderna av "Linis" och kusken Lennart Wiklund från Blåsmark (bilden). Ekipaget gav så att säga skjuts åt såväl kunder som den lokalt förankrade Sparbanken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
TIDNINGEN PENGAR ¤ Oktober 1991.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0