"Plikten framför allt"

Gustaf VI Adolf med vår nuvarande kung Carl-Gustaf på sin arm.
 
Jag brukar väl inte direkt ha så mycket kungabilder på min blogg, men i dag gör jag ett undantag. En dag som denna passar det ju ganska bra in i dess sammanhang. Vad man nu än tycker och tänker om monarkin, så måste jag ända få framhålla gamle kungen som en mycket plikttrogen gentleman. Valspråket var ju: PLIKTEN FRAMFÖR ALLT. Jag har genom åren plöjt igenom många historieböcker. Och i dessa böcker "duggar" det fram konungar titt som tätt. Många av dem har haft en krigisk livsföring, en del har varit våldsamma. Vissa kungar har varit inblandade i skandaler, Gustaf V är ett exempel. Även vår nuvarande kung har orsakat svarta tidningsrubriker emellanåt. Men Gustaf VI Adolf har mig veterligen aldrig "ställt till det för sig". Jo, det har ju viskats om ett "oäkta" barn, som också var sant, men det är rena bagateller i jämförelse med de andra som suttit på konungastolen.
 
Roger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0