Tjocka släkten

Midsommar 1991 var det stor baluns på EFS i Hemmingsmark. 160 personer mötte då upp på en släktträff där den amerikanska delen av släktträdet representerades av Jerry, Sandy och Eric Nelson, bosatta i Minneapolis, Minnesota, USA.
 
Fröet såddes när jag en vacker sommardag ett år tidigare "råkat" på ett tomt kuvert och ett foto hemma i min fasters sommarvilla. Nyfiken till naturen som jag är, bad jag min faster Elsa redogöra för vad detta var. Och ju mer hon berättade, desto mer nyfiken och intresserad blev jag.
 
Jag sände därför iväg ett brev där jag på engelska berättade vem jag var, och ville gärna ha ett svar tillbaka. Svaret kom rätt omgående. Och kontakten var ett faktum. Och på den vägen är det. Så sent som för nån månad sedan så var jag hos kusinen Roland och hans hustru Ann-Kristin, som ville låna lite bilder ur min släktsamling. Dessa bilder skickades till en dam i Minneapolis, vars morfar Hugo Marino föddes i Blåsmark 1899. Hon spann alltså vidare på den där tråden som jag började nysta i 1989/90.
 
/Roger
 
Midsommaraftonen 1991 ställde sig dessa fyra herrar och två damer sig i ordning för att
låta sig fotograferas. Dessa sex personer tillhörde den en gång så stora familjen Amandus
och Hanna Lindqvist i Övremarken, Hortlax. Fyra personer saknades: Ingvar, Erik, Gunnar
och Sigrid. Tyvärr alla bortgångna. Men de som fanns kvar var dessa:       
 
¤ EMMY RISBERG f. Lindqvist (1914-1998)
¤ ELSA LUNDMARK f. Lindqvist (1916-2002)
¤ SVEN LINDQVIST (1919-2004)
¤ ARTUR LINDQVIST (1921-2009)
¤ JOHN LINDQVIST (1923-2005)
¤ ÅKE LINDQVIST (1924-2010)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0