"Kränkt"

Vi har under det senaste åren heller kanske året, fått ett nytt slags modeord i det svenska språket: KRÄNKT.
 
Ute i samhället ropar de flesta i dag att man känner sig kränkt. Det är alltifrån olika grupper som enskilda personer som älskar att ta detta ord i sin mun. Fortsätter trenden så är jag rädd att det inom loppet av några år, kommer att bli stört omöjligt att föra en diskussion, i de ämnen som finns på dagordningen. Är man inte kränkt av det ena, så är man banne mig även kränkt på det andra också. Sverige av idag anno 2015 är ett land omhöljt av en slags censur som jag aldrig någonsin förr sett maken till. I massmedia kan jag ibland skratta åt vissa journalisters jonglerande med "förbjudna" ord. Man kan kalla det för ett misslyckande när man som journalist sviker sitt kall. Man kallar inte ord och handlingar vid dess rätta namn. Istället gömmer man sig bakom skrattretande omgjorda och tillgjorda förklaringar.
 
 
Jag är rädd att om detta fenomen tillåts fortsätta, så gräver man sin egen grav så småningom. Jag tror att man upplevs idiotförklara sina läsare. Och det kan komma att slå tillbaka på diverse tidningsredaktörer vad det lider. Låt året 2015 bli det år då skygglapparna tas av. Att vara ärlig och tala i klartext är mycket mer hederligt, än att fortsätta på den här mer förljugna vägen, där 2+2 blir 9 och inte 4. Om världen är tokig - skriv då för bövelen att den är det. Och gör inte om den till något helt annat.
 
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0