Hur hittar man lyckan...?

Det finns många tips på hur man når sin personliga lycka här i livet. Men lika många som förslagen är, lika många oseriösa tipsare och tips finns det också. En del söker det offentliga livet, andra föredrar det rakt motsatta hållet, d.v.s. i anonymitetens skugga. Men bäst av allt är nog att försöka hitta det ens inre röst påbjuder.
 
När jag häromdagen satt på youtube och sökte på namnet "Robin Williams" så kom det fram saker som jag inte trodde fanns. Där fanns en avskyvärd bild av honom efter hans död. Precis när man lyft ned kroppen från det ställe  där han avslutade sitt liv. Och inte nog med det; jag blev väldigt tagen när jag såg hans hals.
 
Detta var alltså "THE END" för en aktör som jag följt under många fruktbara år. En världsberömd stjärna som hade det mesta man kan önska sig. Ett ovärdigt slut på en strålande skådis, och jag kan inte fatta att man lägger ut sådana bilder.
 
Det finns många andra exempel. Och man kan fråga sig varför i jösse namn det blir som det blir? Jag har dragit den slutsatsen att pengar och berömmelse INTE bidrar nämnvärt till att känna sig lycklig. Anna Nicole Smith utgör ett annat tragiskt öde. Så gör även Elvis Presley, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Marilyn Monroe, Alan Ladd, Heath Ledger, Philip Seymour Hoffman, Jim Morrison, Keith Moon, Montgomery Clift och många fler.
 
Om man tror att lyckan i livet består av två enormt stora konstgjorda bröst, botoxbehandlingar och en stor putande mun (som också tillkommit på konstgjord väg), då har man kört vilse på livets väg. Tyvärr är det sådana förebilder som skapas åt våra unga i dag.
 
Jag läste att John Wayne nästan aldrig ställde sig framför filmkameran utan alkohol i kroppen. Vår egen högst oskyldige mysfarbror, Lasse Holmqvist, hade ibland ett glas som han under sändning smuttade på då och då. När Danny Kaye kom till Sverige i början av 70-talet, och blev intervjuad av Lasse, pekade den berömde skådespelaren på glaset och frågade om innehållet. Det hade ingen tidigare gjort före honom. Lasse Holmqvist avslöjade senare, att det var Whisky i glaset.
 
Tuss Hyland kom ut med en memoarbok för några år sedan. Hon lättade på förlåten och gjorde det avslöjandet att hennes make, Lennart Hyland var starkt beroende av alkohol. Men under hans livstid vågade ingen berätta. I bland måste man sticka hål på bubblan och låta innehållet rinna ut. När det väl är ute, och man rensat bort demonerna, kan man ställa tillbaka klockan på noll igen. Historien finns fortfarande kvar, men det underlättar att "göra upp" med saker som tagit över ens liv. OBS! Det gäller både de som heter Sven Svensson och jobbar på fabrik, eller en världsberömd snubbe vid namn Kurt Cobain.
 
Roger Lindqvist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0