Definition av ordet "gräns"

Teckning: Roger Lindqvist, klass 2.    
 
Det skulle vara enormt intressant att höra olika personers definition av ordet "gräns" el. "gränsdragning". I andra klass, när jag gick i Sörbyskolan i Hortlax, gjorde jag teckningen som illustrerar det här inlägget. STOPP-skylten var ju vanligt förekommande när jag var barn. I min värld så stod - eller står den som en symbol för att här-måste-du-stanna. Här finns en gräns som du inte får överskrida hur som helst. Om du skulle ignorera, så kan det få svåra följder.
 
1974 fick Piteå sina första trafikljus. Utan dem, är jag rädd för att plåtskadorna i korsningen Sundsgatan-Uddmansgatan skulle varit katastrofala. Där endast stadens plåtslagare skulle gjort tummen upp. Har man nått en gräns, så är det svårt att bara fylla på. Som liten grabb gjorde jag ideliga enorma men ack så fruktlösa försök, att hälla min favoritsaft i mitt glas, mer än det förmådde att ta emot. Min mor brukade säga: "Snälla Roger, du kan ju inte fylla glaset mer än vad glaset kan ta emot!"
 
Roger Lindqvist.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0