Kan man förlåta det mest avskyvärda?

Från barndomen har jag blivit lärd att vara förlåtande mot andra människor. Hela vår kultur bygger på att "vända andra kinden till". Så möts vi av detta ofattbara barbariska helvete. Där våldsamma personer, vanhelgar och förgör allt det vi sätter värde på. Jag är absolut ingen förespråkare av öga-mot-öga-tand-för-tand. Men jag tror i och med det som nu har hänt, så har IS tagit ordet "våld" till en helt annan sorts dimension.
 
Därför måste vi börja tänka i andra banor. Att ständigt vara undfallande och djupt förlåtande men ändå aldrig uppleva någon lösning, är det så vi skall göra? Frågan är då; hur länge skall vi förlåta? Hur länge kan vi förlåta? Kan det kanske i stället vara så, att det radikala i IS handlingar måste bemötas med samma radikala metoder? Vi talar om att visa kärlek och omtanke osv. Men frågan kvarstår, kan man då omvandla en fanatisk terrorist, som hugger huvuden av folk, med "kärleksbombningar?"
 
Tanken är i och för sig vacker - men jag har börjat tvivla!
 
 
Roger Lindqvist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0