Terroristexperten: Jag har stångat huvudet blodigt...

Magnus Norell. foto Dagens Nyheter.           
 
Statsvetaren, forskaren och terrorexperten, Magnus Norell framträdde i TV ikväll. Det han sa, fick mig att undra på varför våra politiker inte lyssnat. När han ideligen höjt varningsflaggan för det som nu händer och sker.
    - I ca 10-15 år har jag stångat mitt huvud blodigt mot väggen. Ingen har lyssnat.
 
Låter anmärkningsvärt, tycker jag. När reportern säger att det finns cirka 300 hundra personer som åkt, och återkommit, så svarar Magnus Norell på följande sätt:
    - 300...jo, men det finns ett mörkertal här.
Reportern:
    - Varför är det just Sverige och Belgien som producerar den största delen av dem som åker till Syrien?
    - I Sverige finns det ju inga straff för de som reser och väljer att åka hem.
    - Det vore på sin plats att införa kännbara straff. Jag menar, om man vet att man inte behöver bekymra sig. Ja, då åker man ju i väg. Och när man kommer hem, så det enda som sker på sin höjd, är att polisen kommer och pratar med dem. Det räcker inte!
    - I Sverige reser cirka 300 personer. Jämfört med USA så är det samma siffror.
 
 
Roger Lindqvist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0