Nåt har hänt!

En klassisk pressbild. Olof Palme har just valts till ny socialdemokratisk
partiledare. Föregångaren Tage Erlander, gömmer sitt ansikte. foto www.hd.se    
  
 
Åsikter kommer och går, brukar det heta. Vissa åsikter kan i bland vara "mode"-åsikter som är inne för tillfället. Även om man ändrar i vissa frågor, så finns för det mesta själva kärnan kvar. Det vill säga att grunderna för ens politiska- som livsåskådning finns kvar. Så har det gjort för mig. Jag har i takt med olika livshändelser och stigande ålder mognat och börjat se vissa världs- och samhällsproblem i en annan sorts vinkel, men i det stora hela så är det samma typ av resonemang jag för.
 
Om själva grunden är densamma, där jag utgått ifrån sunt förnuft, så uppfattas  i dag en del av mina åsikter som "besvärande" i vissa personers öron. Komstigt tycker jag, det är ju nära på samma som jag öppet deklarerade för många år sedan, och de var hur rumsrena som helst. Ingen skulle någonsin ens ha tappat sin haka eller kallat mig för saker. I dag har jag en känsla av att det man säger är tydligen nåt som katten släpat in. Nåt har hänt!
 
Det finns en anonym snubbe som under några månader bitit sig fast, och vägt varje ord jag sagt. Om vi backat några år så är jag övertygad om att detta hade då icke upplevts ett dugg kontroversiellt. Så än en gång konstaterar jag: Nåt har hänt! Och framförallt, vad har hänt? Förklaringen är kanhända denna, att i dag 2015 så finns en spänning ute i samhället, som massmedia och våra politiker bär skulden till. Det jäser ute i stugorna. Med besked! Anledningen är den invandringspolitik som förs.
 
Ingen kan påstå att det "det går som på räls". Vi upplever problem både med våld, bostads- och arbetsbrist m.m. Att få sin röst hörd i debatten, är inte det lättaste. Tidningarna lägger locket på. Och de journalister som har som sitt jobb att göra grävande undersöknings reportage, tas i örat av sina chefer och får stränga order om att i stället vinkla sina artiklar, på ett mer korrekt sätt än hur verkligheten egentligen ser ut. Men läsarna är inte dumma. För i sin jakt på något så när sanningsenlig information, vänder man sig till alternativ media, som har vuxit sig stark pga att de stora tidningsdrakarna inte håller sig till den verklighet som råder.
 
Demokrati och yttrandefrihet är två saker som jag hållit som heliga genom åren. Det har har de senaste åren kommit på skam. Urholkningen i yttrandefriheten är märkbar. Och att det sker i ett land som Sverige har jag väldigt svårt att begripa. Framtiden verkar allt annat än ljus för tillfället. Fortsätter man i samma spår är jag rädd att vi inom loppet av några år, finner att vårt en gång så öppna och fina Sverige, har devalverats till oigenkännlighet.
 
ROGER LINDQVIST

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0