Rör inte min kyrka!

foto Roger Lindqvist.
 
Eva Brunne, biskop i Stockholm har enligt tidningen Världen i dag uttryckligen begärt att krucifixet i Sjömanskyrkan i Stockholm skall bäras ut. I stället skulle en indikation som anger böneriktningen mot Mecka, införas syftet ska, enligt bloggen kyrkligating.blogspot.se vara att göra kyrkorummet "tillgängligt för andra trosbekännare".
 
Jag kan knappt tro att det jag ser är sant. Vad har islam med vår svenska kyrka och den tro som vi tillhör att göra med "min" och alla andras kyrka? På andra håll i världen förföljs de kristna, deras kyrkor sätts i brand, och t.o.m. på svensk mark så odlas hatet mot de kristna flyktingar som flytt hit till Sverige. Glöm inte: att vårt land är ett kristet land, eller ska vi ge bort detta också? Någon slags skam i kroppen borde den här prelaten ha.
 
ROGER LINDQVIST.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Informationen om Eva Brunnes utspel fick jag reda på genom min syster som är aktiv i svenska kyrkan i utlandet.
Blev helt mållös när hon berättade detta men blir inte förvånad. Började söka på Rör inte min sjömanskyrka och hamnade då på din blogg. Kanske det är dags att bilda en Facebookgrupp som heter just detta "Rör inte min kyrka" eller som jag spontant tänkte på "Rör inte min sjömanskyrka". Familjen har starka anknytningar till just sjöfarten, sjömanshusen och sjömanskyrkan.

2015-10-07 @ 19:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0