Afrofobi

 
Under större delen av mitt liv, så benämndes bakverket som ses på bilden som negerboll. Alla sa det. Ingen reflekterade över att det skulle vara djupt nedsättande. Ordet användes icke i syftet att "slå" på en annan folkgrupp, som var mörkhyade. Det fanns inte ens en bråkdel av en sån tanke i huvudet. Inte visste jag att jag led av Afrofobi. Jämför man då med nu, så är det nära på fängelsestraff som väntar i dag, om man nu skulle halka med tungan. Intressant då att veta, att när vithyade kommer till Afrika, så skrattar en del och pekar på det vita skinnet. Den inhemska befolkningen använder sig av ett ord som jag för stunden inte kommer ihåg.
 
Om det nu är av intresse, så använder jag inte längre n-ordet. Detta pga att mina barnbarn inte skall höra sin farfar säga det. Så lydig är jag. Om det fortfarande är intressant, så kan jag berätta att när barnbarnet Norah hälsar på, då vill hon ofta göra "kalla-det-vad-du-vill-bakverket" som ses på bilden, då bakar hon  tillsammans med sin farmor.
 
Roger Lindqvist.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0