"Åke var en person som var nöjd med sin tillvaro..."

Åke var min pappas yngste bror, han var yngst i en syskonskara på tio barn.
1970 flyttade han in i en etta på Brädgårdsvägen på Degeränget. Den här
bilden togs 1972. Dessförinnan hade han varit Hortlax troget i alla år. Den
vita transistorn som ses till höger i bild, minns jag sen barnsben.
 
Åke i sitt lilla kök. Tavlan av barndomshemmet i Övremarken finns i dag
i min ägo.
 
Farbror Åke var en person som inte gjorde nåt större väsen omkring sig.
I Skellefteå fanns Hildegard som han var tillsammans med.
 
T.v. står en man som hette Ernst. Han är för mig okänd, men troligtvis
så var det en person som Åke lärt känna genom Hildegard eller Hillan
som hon kallades.
 
"Fru Nyström på visit hos Åke", står det i fotoalbumet. Kanhända att
Ernst och fru Nyström var på besök hos Åke den här kvällen 1972.
Gissningsvis är det Hildegard som står bakom kameran.
 
Åke Lindkvist, nyåret 1972.
 
Åke hos grannarna Nyström, trettondagsaftonen 1972.
 
Åke och Hildegard på hennes 65-årsdag i december 1973.
På Åkes begravning fälldes dessa ord om en fin farbror, morbror och bror:
"Åke var en person som var nöjd med sin tillvaro. Han gick genom
livet utan att göra nåt större väsen". Åke i ett nötskal!
 
Åke Valdemar Lindkvist (1924-2010).
 
/Roger Lindqvist, brorson.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0