Tekla, har gått bort

Tekla Pettersson, är död.       
 
I drygt tre år så bodde vi grannar, Tekla på bottenvåningen och vi i våningen ovanpå. Det dröjde inte länge innan Tekla bjöd oss in på kaffe med dopp. Trots sin höga ålder så var hon knivskarp i tanke och handling. Hon var för mig en guldgruva när det gällde berättelser om hennes barndom i Stensjökullen i Blåsmark. Teklas far var byggmästaren Frans Lindbäck, och hans hustru Frida. Frans Lindbäck föddes med efternamnet Eriksson, han var kusin till min farmor Hanna Lindqvist, f. Eriksson. Tekla var alltså tremänning med min far, John Lindqvist. Tekla och maken, polismannen Göran Pettersson, brukade umgås med min faster Emmy och hennes make John Risberg.
 
Tekla hade många spännande historier att servera varje gång man kom på besök. Och jag lyssnade med stora elefantöron. Hon var ett levande och unikt uppslagsverk av sällan skådat slag. Vi saknar dig Tekla. Det blir tomt utan dig. Tekla Pettersson var vid sin bortgång 97 år gammal.
 
Vila i frid!
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0