Vid Svensbyån

På Vallen i Svensbyn där svensbyån rinner fram, fanns en gång
en mjölnare och hans kvarn. Kvarnägaren hette Jonas Jonsson,
och var min mormorsfar.
 
Jonas Jonsson (1865-1938) var född i Storkåge i Västerbottens län.
Han gifte sig med Augusta f. Nordling (1864-1930) från Öjebyn.
Jonas  och Augusta blev sålunda min mormor Bedas föräldrar.
 
Som den mjölnare och kvarnägare han var fick han namnet: "Kvarn-Jonsson".
 
Min mamma var 9 år när hennes morfar Jonas avled av ett slaganfall.
 
Vid Svensbyån fanns även en allmän tvättstuga placerad. Det finns få
efterlämande bilder. Tur då att jag hade den här bilden i samlingen.
Det är min syster Gerd som ses på bilden vid den tvättstuga som även jag
minns tydligt sedan vi brukade vara på den här platsen. Det var Gerds
kille, Henning Höglund, som tog bilden sommaren 1966.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0