Den stora flykten /1963

Jag älskar film. Äkta kvalitetsfilm, som får mig att må bra. Vad är då utmärkande för film av hög kvalité? Tja, det beror på vem man frågar, en del kan tycka att en stumfilm från 1916 kan vara av den yppersta klass. Andra vill ha en actionfilm med Arnold Schwarzenegger, typ Terminator. För mig handlar det om film som känns äkta och trovärdig i sitt berättande. Jag är ju ett stort fan av gamla svartvita hårdkokta rullar från 40-50-talet. Då med aktörer som Humphrey Bogart, Edward G. Robinson, Ida Lupino, Ingrid Bergman, Cary Grant, Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Lauren Bacall och många fler.
 
Den stora flykten kom på bions vita duk 1963. När jag ser rollistan undrar jag vad feministerna skulle sagt. Idel gubbar i rollerna. Men sköna gubbar, i sköna roller. Eller vad sägs om:
¤ Richard Attenborough (1923-2014).
¤ Steve McQueen (1930-1980).
¤ James Garner (1928-2014).
¤ James Coburn (1928-2002).
¤ Donald Pleasence (1919-1995).
¤ Charles Bronson (1921-2003).
¤ David McCallum (1933-
 
Igår så fick jag mitt lystmäte. Jag zappade in Den stora flykten - i flykten, där jag låg utsträckt med mina 1.67 cm i strumplästen. Och gissa om jag njöt...
 
Richard Attenborough, bror till den lika kända David Attenborough.
 
T.v. James Garner längst t.h. Steve McQueen.
 
---------------------------------------------------------------------------
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0