Åke Grönbergs död, 1969

Åke Grönberg, fotograferad sommaren 1969, efter första hjärtinfarkten.
 
Skådespelaren Åke Grönberg avled den 15 september. Han hittades död på sitt sommarställe "Annorlunda" på Stenskär utanför Östhammar. Dödsorsaken var akut hjärtinfarkt. Grönberg drabbades redan på försommaren av en hjärtinfarkt, men räddades under dramatiska omständigheter av sin vän och sångarkollega Per Grundén. Efter en månads vila var Åke Grönberg åter i farten.
 
Grönberg var en ovanligt folkkär artist med mycket brett register. Han var populärsångare, folkparkskomiker och - inte minst - karaktärsskådespelare. Han gjorde under sin karriär mer än 300 grammofoninspelningar och 60-talet filmroller. Åke Grönberg debuterade 1936 på Skansens friluftsteater. 1949 gjorde han sin första "stora" roll. Det var som Jean i Strindbergs "Fröken Julie" på Dramaten. Grönberg fick idel lovord. För rollen som cirkusdirektören i Bergman-filmen "Gycklarnas afton" fick han 1958 franska filmakademiens stora pris för bästa utländska prestation. I Tage Aurells "Samtal önskas" fick han 1961 sitt TV-genombrott. Intet var honom främmande och sålunda gjorde han också en bejublad musical-insats. Det var som sopåkaren Doolittle i "My Fair Lady".
 
Framförallt kommer man emellertid att minnas Åke Grönberg som den gode och glade scencharmören med kepsen på svaj och sjömansdarr på rösten.
 
ÅKE GRÖNBERG f. 26.3 1914 d. 15.9 1969

Kommentarer
Postat av: kurt norlander

En bra skriven artikel om Åke Grönberg.
Åke Grönberg är för mig förknippad som en glad underhållare. Och ingen kunde som han sjunga "Den gamla dansbanan"; vilken härlig inlevelse !

2018-04-02 @ 15:12:37
Postat av: Clarence Hult

Gokväll Roger Lindkqvist, det är mycket intressant innehåll i din botanisering
med olika artister/personligheter. Saknar dock lite
beträffande vår stora sångerska Ulla Sallert. Inte
enbart som stor operettsångerska, utan i mitt tycke
en enastående vissångerska. Jag söker en popgrupp som
var populära i Sthlm kring 1967, som var THE LENNOX.
Dom spelade ofta på Nalen, Jump In -Gröna Lund, Hit-
house och andra ställen.

Vet du något ? Hälsningar från Clarence.


Svar: Hej Clarence! Tack för din kommentar. Du har så rätt, det finns inte mycket information om Ulla Sallert. Jag tror ändå att det ska finnas men så fort jag hittar något lägger jag in på bloggen. Angående The Lennox så får jag råda bot på det.
Mvh Roger Lindqvist
Roger Lindqvist

2022-02-05 @ 23:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0