"Vi är alldeles för konflikträdda här i landet"

"I pyjamaslandet Sverige skall alla tycka likadant. Vi måste alla var jämt så överens, och den som sticker ut han eller hon kallas för både det ena och det andra. Vi är nog världens mest konflikträdda folk, vi svenskar. När olika företag här i landet skall göra affärer med utlandet, brukar man först undersöka respektive lands kultur sedor och bruk. Man sätter ett slags betyg över hur det ser ut. Detta för att kunna bemöta sina affärspartners på ett artigt sätt. På så sätt så går det bättre att förstå varandra. Det gagnar även affärerna länderna emellan.
 
På samma sätt gör andra länder också med oss här i Sverige. Och vet du vad - i många länder så upplever man oss svenskar precis som det jag nyss berättat. Konflikträdda, rädda för att säga sin mening att tala fritt ur hjärtat. Tänk så myclet bättre det vore om vi kunde vara oss själva. Det skulle vara mer ärligt mot varandra. Jag finner en slags generositet att vara mig själv mot mina medmännsikor. Man vet precis vart man har varandra om man är tydlig. Tyvärr så fungerar det inte så i Sverige".
 
STEFAN SAUK i SVT:s GO´KVÄLL. Lördag 29 april 2017.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0