Sörbyskolan 1890-1990

 
Till höger; "min" skola på Sörbyvägen i Hortlax. Här började jag i 1:a klass i augusti 1964. Min första lärarinna hette Gunhild Lundman f Bergkvist. Min andra hette var Annie Wiklund, hon var hustru till Elof Wiklund, kyrkoherde i Hortlax församling. I Sörbyskolan fanns årskurserna 1, 2 och 3. Mitt klassrum fanns på den övre våningen bakom de fyra fönstren längst till vänster. Året 1968 när jag började i 4:e klass flyttade vi över till Centralskolan, som stod klar 1958. Gunnar Sundén, hette min första manliga lärare. Han var även kantor i församlingen. Sundén, kom till byn 1951. Gunnar Sundén, hade jag  t.o.m. 6:e klass. I 5:e klass började jag med mina trumlektioner, en gång i veckan. Det var Curt Nilsson, som hjälpte mig med de viktiga grunderna. Fastän det gått en mansålder sedan dess, så ligger det kvar i mitt medvetande och i mitt trumspel.
 
Matbespisningen fanns i en våning som låg ovanför vårat klassrum. Med tiden så ansågs det alltför brandfarligt så vi fick flytta ner till säkrare plats. Jag har för mig att en av mattanterna hette Estrid. Jag hann även gå i skolan på lördagarna. Det var då vi hade roliga timmen. Ibland så läste våran fröken Gunhild, ur boken om Pelle Svanslös i Amerika. Jag minns hur vi skrattade när elake Måns och hans två kumpaner Bill och Bull blev lurade på konfekten av Pelle och Maja Gräddnos.
 
Ibland spelade vi elever upp egna saker för klassen. Vi gjorde Hylands hörna minns jag. Vi hade dockteater, där jag gjorde en av rollerna. Till julen sjöng vi julpsalmer, jag var även en av de tre vise männen i ett julspel. Lektionerna brukade börja med att fröken satte sig vid den orgel som stod till vänster om hennes kateder. På den här tiden så fanns fortfarande kristendomsundervisningen kvar. Det var mycket psalmsång, vilket jag idag tycker var helt rätt.
 
Det fanns fyra lärarinnor i skolan: Gunhild Lundman, Sigrid Marklund, Annie Wiklund och Anna-Lisa Bleckert. Sigrid Marklund, var född Lindbäck, hon var dotter till Frans Lindbäck, som var kusin med min farmor Hanna Lindqvist f. Eriksson i Stensjökullen. Frans var en av grundarna till Lindbäcks bygg. Frans hette egentligen också Eriksson, men tog sig namnet Lindbäck. Gottfrid Marklund, hade jag senare som slöjdlärare. När vi flyttade till våran lägenhet på Prästbovägen i Hortlax, fick vi en granne som hette Tekla Pettersson. Tekla, var också hon dotter till Frans Lindbäck, och syster med lärarinnan Sigrid Marklund. Teklas barnbarn, Caroline, är i dag sambo med våran äldste son Andreas. Carolines pappa, och Andreas svärfar är PT-fotografen Hans G. Pettersson. Hasses pappa, var polismannen Göran Pettersson.
 
I släkten Lindbäck har även fd hockeyspelaren Mikael Renberg sina rötter. Min far och Tekla, var alltså tremänningar. Jag är fyrmänning med Hasse. Ja, världen kan vara bra liten ibland.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0