Pressfotografer

Tre pressfotografer på Piteå-Tidningen året 1979. Maria Johansson
och Gunnar Westergren jobbar fortfarande kvar, dock inte Hasse
Pettersson. Hasse är svärfar till vår äldste son, Andreas. Hasse -
eller Hans G. Pettersson som det brukade stå under hans bilder, är
en intressant person att samtala med. När vi träffas på exempelvis
gemensamma middagar, brukar jag fråga Hasse om hur det var när
han åkte runt med sina kameror både lokalt som på utlandet. Han
har många intressanta historier att berätta. Jag har en känsla av att
han än så länge endast har skummat på ytan. Han började redan som
15-åring. Först på en fotoaffär i Piteå, Kjell Svärdsudds, sedan på
Piteå-Tidningen.
 
 Nils Ögren, är nestorn i gänget av fotografer.
Han började några år före Hasse Pettersson.
Nils Ögren brukade man (liksom Hasse) se
springa runt på stan med sina kameror. Jag
var smått avundsjuk på herrarna. Jag tror att
Nils är i 90-årsåldern idag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0